De Vereniging

Welkom bij s.v. De Meer

Sportvereniging De Meer, opgericht op 10 februari 1918, is een voetbalvereniging gelegen in de Amsterdamse wijk Oost/Watergraafsmeer. De velden en accommodatie van s.v. De Meer zijn gelegen op Sportpark Drieburg.

Met ruim 800 leden is De Meer een begrip in Amsterdam Oost/Watergraafsmeer. Met 25 jeugdteams, 22 senioren teams, waarvan 4 damesteams, is het voor elke leeftijdsgroep mogelijk om bij onze vereniging te voetballen.

De oprichting

Op 10 februari 1918 is de R.K.W.V. opgericht. De naam  R.K. Watergraafschmeerse Voetbalvereniging werd toen al snel gewijzigd in R.K. SV De Meer. De oprichters van de vereniging waren:

• Jan Keune
  • Wim Pronk
  • Jan en Ernst Baede
  • Wim Blom
  • Kees de Haas
  • Joop en Henk van der Linden
  • Miel Somers
  • Janus Lucassen
  • Toon van Schaick
  • Cees Spaan

De plaats van oprichting was op de stoep Middenweg en de hoek van de Wakkerstraat. Het doel was om op zomeravonden een balletje te trappen. Op 7 april 1918 werd de eerste voetbalwedstrijd gespeeld tegen Watergraafsmeer, enkele weken later gevolgd door een wedstrijd tegen AFC 5. Voor de wedstrijden moest toen nog een bal worden geleend. Helaas werden beide wedstrijden verloren.

In competitieverband werd voor het eerst aan wedstrijden deelgenomen in het seizoen 1918/1919. Toen nog onder de naam R.K.V.V. De Meer. Om deel te nemen aan wedstrijden in competitie verband moest de vereniging lid zijn van een voetbalbond, de A.U.V.B. (de Aartsdiocesane Utrechtsche Voetbalbond). De bestuursleden waren op dat moment drie 16- en 17 jarige jongens:

• Kees de Haas (voorzitter)
  • Miel Somers (secretaris)
  • Joop van der Linden (penningmeester)

De voetbalbond vond dit niet acceptabel en eiste dat meerderjarige personen als Bestuur werden geregistreerd. Het eerste officiele bestuur bestond uit:

• De heer Horn (voorzitter)
  • De heer Pronk (secretaris)
  • De heer Van Gijlswijk (penningmeester)

Het Clubarchief

De geschiedenis van s.v. De Meer gaat terug tot 1918. Heeft u interessante informatie die wij in ons clubarchief kunnen verwerken, zoals foto's, krantenartikelen of andere informatie, dan zouden wij graag met u in contact komen.

J.E.M. Haen
H. Dunantlaan 39