Digitaal wedstrijdformulier (DWF)

18 december 2010

De KNVB heeft in augustus 2010 een aanvang gemaakt met de gefaseerde invoering van het Digitaal Wedstrijd Formulier (DWF) binnen het amateurvoetbal. In fase 1 is begonnen met de wedstrijden van de Top-, hoofd- en eerste klassen standaardvoetbal, de reservehoofd- en eerste klassen, alsmede de hoofd- en eerste klassen vrouwen en de landelijke jeugdcompetities in de Ere- en eerste divisie. Dit betreft ruim 450 wedstrijden per week waarbij het DWF digitaal vanaf de accommodatie van de thuisspelende vereniging wordt ingevuld en verzonden.

De KNVB is zicht ervan bewust, dat het werken met het DWF een grote wijziging is ten opzichte van de huidige werkwijze van het fysiek invullen van het papieren wedstrijdformulier. In het begin is het wennen en moet soms ook worden teruggegrepen naar de Handleiding DWF of op de aangeboden ondersteuning vanuit het district. Een tijdige en goede voorbereiding door de vereniging is van essentieel belang.
Nu, na een reeks officiële competitieprogramma’s, mag worden vastgesteld dat het DWF goed functioneert. Wekelijks worden alle wedstrijdgegevens digitaal ontvangen en kunnen de verenigingen op ieder gewenst moment via de KNVB Club Applicatie beschikken over alle digitale wedstrijdformulieren, actuele tuchtgegevens en diverse andere relevante wedstrijd- en spelersinformatie. Ruim voor een speeldag kunnen de specifieke gegevens van de wedstrijd, de arbitrage en de spelers met (technische) staf al gereed worden gezet voor plaatsing op het DWF.

Fase 2

Besloten is om, met ingang van het weekend 5 en 6 februari 2011, een aanvang te maken met fase 2 van de invoering van het DWF. Dit zal dan gelden voor de verenigingen die met hun eerste elftal uitkomen in:

- 2e klasse zaterdag- of zondagvoetbal standaardvoetbal senioren heren
- 3e klasse zaterdag- of zondagvoetbal standaardvoetbal senioren heren
- 4e klasse zaterdag- of zondagvoetbal standaardvoetbal senioren heren Voor s.v. De Meer betekent dit dat in fase 2 de zaterdag 1 en zondag 1 gebruik zullen gaan maken van het DWF.