Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

5 maart 2012

AMSTERDAM – Dat s.v. De Meer zat 1 gemakkelijk tot scoren komt, is bekend. Dat het gemakkelijk doelpunten incasseert, is eveneens bij een ieder bekend. Zaterdagmiddag leidde dit gegeven in de thuiswedstrijd tegen hekkensluiter VV DOB tot een enerverende wedstrijd. Na een snelle 3-0 voorsprong eindigde de wedstrijd in 6-5. Een korfbaluitslag die past bij het trackrecord van de Amsterdammers. Ten opzichte van vorige week enkele noodgedwongen wisselingen in de basis bij De Meer. Zo kan er geen beroep worden gedaan op de geschorste Felix en Matthijs en vakantiegangers Sam en Lucas. Hierdoor maakte Edwin van Wegen zijn eerste minuten van het seizoen voor de roodhemden na terugkeer uit het Midden-Oosten. “Ondanks het lucratieve aspect was de keuze om terug te keren een gemakkelijke,” aldus de linksback. “Ik ben Sjeik Nourredine El Oillamp dankbaar voor de kans die hij mij heeft geboden en de mooie ervaring. Maar het voetbal daar is toch heel anders. Een ding is hier wel hetzelfde: er ligt hier net zoveel zand op het veld!” Ook aanvoerder Tijs maakt zijn rentree na enkele weken blessureleed aan de pols. Eerder dit seizoen in de wedstrijd tegen JOS Watergraafsmeer ging De Meer met een ruime voorsprong rusten: 0-4. Ook toen werd het na de rust nog verrassend spannend. Afgelopen zaterdag stond al na 10 minuten een 3-0 stand op het scorebord en dacht het massaal aanwezige publiek aan een monsterscore. Na twee minuten spelen is het Mark Wesselink die met een puike steekbal Jesse alleen voor de keeper zet; hij schuift de bal met recht diagonaal in de verre hoek. Even later is het een verre uittrap van doelman Wolter die door Joost op waarde wordt geschat. Na twee verdedigers te hebben uitgespeeld, loeit hij de bal in de kruising. “Die zat er lekker in”, vertelt de doelpuntenmaker na afloop. Met de 3-0 van Jesse, na een goede actie van Bo, komt er een einde aan het overdonderende openingsoffensief van de thuisploeg. DOB heeft tot dan toe weinig laten zien. Alleen via dode spelmomenten is men gevaarlijk. Zo weet Marcel op het nippertje een bal bij de tweede paal te verlengen tot corner voordat de spits uit Nigtevecht zijn hoofd tegen de bal kan zetten. DOB weet voor rust toch te scoren als de spits het meest attent is bij een slap schot uit de tweede lijn. In zijn tweede poging weet hij Wolter te passeren. Daarna is het wederom de thuisploeg die de bal rondspeelt en kansen creëert. Joost werkt een prima voorzet van Tijs bij de tweede paal over het doel. Voor de rust bewijst Jesse zijn klasse om zijn derde van de middag te maken en de ruststand naar 4-1 te tillen. “Het was een heerlijke eerste helft voor ons”, aldus de hattrickheld. “ In de tweede helft zien we een hele andere wedstrijd. Na een donderspeech in de rust weten de spelers van DOB de nodige strijd te leveren om een afgang te voorkomen. Met opportuun voetbal probeert men de Amsterdamse achterhoede in de problemen te brengen. Tot kansen leidt dit niet. Echter wordt er wel tweemaal gescoord uit vrije trappen. De eerste verdwijnt van een meter of dertig vanaf de linkerkant in één keer in het doel, nadat noch een aanvaller noch een verdediger de bal aanraakt. De tweede verdwijnt vanaf randje zestien langs de muur laag in de hoek van doelman Wolter. “Onacceptabel!”, foetert coach Joost na afloop. “Hoe wij vandaag hebben verdedigd, dat doen ze bij de pupillen nog beter. En dan heb ik het niet alleen over die vrije trappen die erin vliegen. Dit is kenmerkend voor ons seizoen. Als het begin van de wedstrijd goed is, dan is het einde het aankijken niet waard en vice versa. Maar je geeft de neutrale toeschouwer wel altijd waar voor zijn geld.” Tussen de doelpunten van de gasten weet Joost nogmaals doel te treffen. Echter wordt de marge daarna snel weer teruggebracht naar één als een counter trefzeker in het dak van het doel wordt gepoeierd door de ervaren spits van DOB. De Meer gaat mee met het voetbal van de gasten en vergeet de bal het werk te laten doen. Het is niet best, maar het leidt wel tot enkele mogelijkheden. De aanvallen sneuvelen bij de eindpassen van Tijs en Mintjes. Toch weet De Meer de marge te verdubbelen als Joost in het strafschopgebied wordt gevloerd door de houterige voorstopper van DOB. Joost schiet hem zelf, via de hand van de keeper, binnen. Het is zijn derde van de middag, zodat de wedstrijd twee hattrickhelden kent. Er komt echter nog een derde hattrickheld als aan de andere kant DOB 6-5 maakt. Het is de Nigtevechtse spits die nabij de achterlijn gemakkelijk bij Mark Wesselink wegdraait en Wolter in de korte hoek weet te passeren. Zodoende heeft ook hij er vanmiddag drie in liggen. Er volgt daarna nog een kans voor DOB uit een hoekschop, maar de geheel vrijstaande aanvaller mist geheel de bal. Dat zou ook teveel van het goede zijn geweest gezien de eerste helft, vond ook Marcel. “Laten we deze wedstrijd snel vergeten, althans de tweede helft. In de eerste helft leek het of de elf van DOB voor het eerst met elkaar samenspeelden en ook in de tweede helft zag het er vaak zo uit. Desondanks weten ze er vijf in te leggen. Dat is ons aan te rekenen en daar moeten we ons voor schamen. Het moet volgende week beter, véél beter!”