Eemnes krijgt te weinig tegen zwak s.v. De Meer

28 februari 2012

AMSTERDAM – s.v. De Meer zat 1 en SV Eemnes zat 1 hebben zaterdag de punten verdeeld. Dat op Sportpark Drieburg na 90 minuten de brilstand op het scorebord stond, was vooral te danken aan het optreden van debuterend doelman Arno Delul aan Amsterdamse zijde. In de eerste helft was hij de grote sta in de weg voor de bezoekers. Na de thee speelde de thuisploeg beter, maar overtuigend was het niet. Zodoende eindigt de bij vlagen verhitte wedstrijd in 0-0. Door personele problemen zag de basiself van De Meer er ietwat anders uit. Doelmannen Wolter en Joost hadden hun jaarlijkse uitje met De Zonnebloem. Het doel werd zodoende met bravoure verdedigd door Arno, die daarmee zijn debuut opluistert met een ‘clean sheet’. Ook kon er geen beroep worden gedaan op de geblesseerden Tijs en Manel. In de eerste helft waren de gasten uit Eemnes heer en meester. Een slordig en onzeker De Meer had moeite met de veld- en weercondities en de weerstand van de tegenstander. De opbouw werd vroeg verstoord en de lange bal werd gemakkelijk verdedigd. De roodhemden komen zodoende nauwelijks van de eigen helft af. Aan de overzijde is het een klein wonder dat de bal niet in het net verdwijnt. De aanvallers van Eemnes hebben het vizier niet op scherp staan of vinden doelman Arno op hun pad. Zo tikt hij o.a. een knappe vrije trap over de lat en stopt hij een één-op-één. “Het ging best lekker”, aldus de doelman. “Het was in het begin even wennen, maar je weet dat als de trainer een beroep op je doet, je er moet staan. Vandaag was die dag en daar train je elke dag keihard voor.” Omdat het via de reguliere manier niet lukt om te scoren, proberen de aanvallers uit Eemnes het over een andere boeg: als stervende zwanen duiken ze in het strafschopgebied naar de grond. Scheidsrechter ‘ik heb een hekel aan Felix’ De Vries heeft het goed in de gaten en bestraft de fopduiken met geel. In de tweede helft een ander De Meer. “We hebben elkaar in de kleedkamer even recht in de ogen gekeken en wat tactische omzettingen gedaan”, verklaart assistent coach Tijs. “Er zijn enkele harde woorden gevallen, maar geen geslachtsdelen. Met meer druk vooruit zie je dat ook zij fouten gaan maken.”Dit leverde na 10 minuten bijna een doelpunt op van Lucas, die de bal afsnoepte van de centrale verdediger en vervolgens zijn inzet na een rush van 20 meter voorlangs zag gaan. “Ik zat te twijfelen tussen een voorzet en een schot. En twijfel is killing! Uiteindelijk verdwijnt de bal dan voorlangs.” Een kwartier later kantelt de wedstrijd opnieuw. Na een opstootje krijgen zowel Felix als een Eemnesser boer een gele kaart. Helaas is het voor eerstgenoemde zijn tweede prent van de middag. “Dit is al de tweede keer dit seizoen dat hij mij een rode kaart geeft. Bij deze feitelijke constatering wil het voor nu laten”, foetert de Amsterdamse linksback na afloop. Eemnes komt met een man meer weer aan voetballen toe. Dit levert slechts één grote kans op nadat doelman Arno onder een voorzet vanaf de linkerkant duikt. Het is vervolgens de spits van de bezoekers die de bal van een meter over het doel weet te werken. Ook in het restant van de wedstrijd wordt er niet gescoord en is er meer oog voor elkaar dan voor de bal. Eemnes denkt nog aanspraak te kunnen maken op een strafschop als Arno een voorzet uit de lucht plukt en daarbij de tegenstander in de rug springt. Wederom is het geschreeuw van de aanvaller evidenter dan de overtreding. “Als je over de gehele wedstrijd kijkt, had Eemnes wellicht meer verdiend”, vervolgt Tijs na afloop. “Van onze kant was het vooral voor rust zeer matig. Misschien heeft dat te maken met de enigszins gespannen sfeer die rondom deze wedstrijd hangt. Je ziet dat ook terug in het gedrag van sommige spelers. Hetzelfde geldt overigens voor de spelers van Eemnes. De rode kaart had de leidsman niet hoeven geven; hij had dat beter moeten en kunnen oplossen. Na de rode kaart kwam Eemnes weer in de wedstrijd, dus ben ik al met al blij met een punt.” Volgende week spelen de roodhemden opnieuw een thuiswedstrijd. Het is dan d’erop of d’eronder tegen DOB uit Nigtevecht. De aftrap geschiedt om 14:30 uur.