Zwak s.v. De Meer verliest van laagvlieger SIZO

24 oktober 2012

HILLEGOM – s.v. De Meer Zaterdag 1 heeft zichzelf een slechte dienst bewezen door de inhaalwedstrijd bij VV SIZO met 4-3 te verliezen. Een vroege 0-2 voorsprong werd door de thuisploeg nog voor rust ongedaan gemaakt en ook na rust was een voorsprong niet aan de Amsterdammers besteed. Het uitermate zwakke verdedigen heeft tot gevolg dat de eerste periode, met nog één wedstrijd te gaan, buiten bereik is geraakt.

Frank de Boer gaf onlangs na de wedstrijd tegen Real Madrid aan dat hij het Ajax had gezien van Martin Jol. Eenzelfde gedachte moet trainer Danny hebben gehad gedurende en na afloop van de verloren wedstrijd tegen het matig voetballende SIZO: bij vlagen leek het erop of dit het De Meer van vorig seizoen was. Nu kan het altijd gebeuren dat er wedstrijden zijn die slechter zijn dan andere. Maar het belangrijkste is wel dat je die potjes, vooral tegen laag geklasseerde tegenstanders, wint. Op het sfeerloze en gedateerde Hillegomse sportpark leek er op het eerste gezicht ook niks aan het handje voor De Meer. Al vroeg in de wedstrijd prijkt een 0-2 tussenstand op het scorebord door doelpunten van Sam en Felix, beide op aangeven van Joost. De Meer lijkt vervolgens een tandje terug te schakelen, waardoor de vechtmachine van SIZO de bovenhand krijgt. De ploeg uit Hillegom heeft al zijn vijf punten in de laatste drie wedstrijden bij elkaar gevoetbald en is ook geenszins van plan om vandaag met lege handen te blijven staan. SIZO is feller, agressiever en wint zodoende vrijwel alle duels op het veld. Doelman Wolter is attent en weerhoudt de thuisploeg van de aansluitingstreffer. Deze valt toch na een half uur spelen als een voorzet vanaf de rechterkant gemakkelijk door de centrumspits kan worden binnen gewerkt. “Het zat er vandaag gewoon even niet in,” aldus de doelman na afloop. “Ik denk dat wij moeite hebben om tegen dit soort ploegen, op een dergelijke accommodatie als deze, 90 minuten alles te geven en hoog in de concentratie te blijven. En dan helpt die snelle voorsprong daar niet echt bij. Dit zag je vorig seizoen ook enkele keren, maar tot op heden dacht ik dat dat soort praktijken tot het verleden behoren.”

In het laatste kwartier is SIZO nog enkele malen gevaarlijk. De gelijkmaker blijft echter uit tot de blessuretijd van de eerste helft, als de belabberd leidende scheidsrechter (mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen) volkomen de weg kwijt is en de beslissing voor een terecht toegekende vrije schop voor De Meer opeens terugdraait en aan de thuisploeg doneert. Indirect is dit tevens de donatie voor de gelijkmaker. Gezegd moet worden dat het verdedigen bij de Amsterdammers alles behalve overtuigend is. De vrije trap vanaf de middenlijn is 40 meter onder weg, wordt uit een onmogelijke hoek op de lat geschoten en ten slotte van dichtbij in de rebound binnen getikt.

In de tweede helft lijkt De Meer geconcentreerder te spelen. De bal gaat soepeler van voet naar voet op de beroerde grasmat. Dit leidt al snel tot een enorme kans voor Sam, die de bal van dichtbij op de paal schiet. Omdat de eindpass veelal niet goed is, krijgt de De Meer verder geen echte kansen op wederom op voorsprong te komen. Uit één van de vele hoekschoppen weet men echter wel het net te vinden. Het is daarbij Ali die de bal verlengt en Jesse die op deze manier zijn wekelijkse doelpuntje meepakt. Tot dan toe is er nog weinig vernomen van SIZO in de tweede helft, behalve dan dat de thuisploeg niet vies is van het nodige trap- en zaagwerk. Zo krijgt Tijs op de middenlijn een ferme doodsschop en wordt Felix op de achterlijn getorpedeerd als de bal al twee minuten eerder van zijn voet is vertrokken. Maar zoals gezegd zou de scheidsrechter van deze middag waarschijnlijk pas optreden als ook de ambulance daarvoor zou moeten worden opgepiept. “Deze man heeft er weinig van begrepen. Het is een schande dat dit soort mannen mogen fluiten en door de aanwezige rapporteur van de KNVB een dikke voldoende krijgen,” vertelt Felix. “De scheids is wel een factor, want door hem blijft SIZO in de wedstrijd. Echter moet je ook reëel zijn en moeten wij de beste man misschien ook beter bespelen. Daarbij kunnen we een voorbeeld nemen aan Mark van Bommel, die 90 minuten lang de leidsman over zijn anjer aait, wat aan het eind van de rit misschien doorslaggevend kan zijn.”

Uit een counter wordt het echter toch weer gelijk als een voorzet van de linkerkant wederom door de centrumspits van SIZO eenvoudig kan worden binnen getikt. Niet veel later, in de tussentijd hebben Manel en Wiggerts Tijs en Edwin van Wegen vervangen, noteert SIZO de 4-3 uit een vrijwel identieke situatie: vanaf de linkerflank komt er wederom een voorzet die ditmaal bij de tweede paal door de instormende rechtermiddenvelder tegen de touwen wordt gewerkt. Doelman Wolter ziet dat er wederom een groot aantal tegendoelpunten op het scorebord staan: “ze gaan er wel heel makkelijk in en dat terwijl iedereen toch weet wat zijn taak is. Ook deze statistiek lijkt op degene van vorig seizoen. En dan hebben we vandaag nog enigszins geluk, in de eerste helft hadden ze er met gemak nog twee à drie kunnen maken. Nee, het was vandaag zeker niet best!”