Zondag 1 pakt een punt tegen NFC

4 november 2013

In de laatste speelronde van de eerste periode had de Zondag 1 nog theoretisch een kans om de periodetitel te bemachtigen. Daarvoor moest koploper KDO wel verliezen en moest De Meer zelf zien te winnen in Amstelveen tegen NFC.

Voorafgaand aan deze wedstrijd was al duidelijk dat NFC een gevaarlijke opponent zou zijn gezien de resultaten en het feit dat de thuisploeg enige jaren in de 3e klasse heeft gespeeld en vorig seizoen is gedegradeerd.
De Meer begon scherp en fel aan de wedstrijd wat al snel resulteerde in een vroege openingsgoal in de 4e minuut. Een voorzet van Yuri Gotoh werd goed binnengekopt door spits Stefan de Vries, 0-1.
Na de vroege tegentreffer was het NFC wat beter in de wedstrijd kwam en ook veelvuldig de duels op het middenveld wist te winnen. De snelle en behendige spits van de thuisploeg werd vaak gezocht, alleen was het aan De Meer te danken dat hij ook de gelijkmaker mocht maken. Door te gehaast te willen voetballen was het doelman Joey Hidding die in de problemen werd gebracht. Zijn lange bal kon niet worden verwerkt door Luc van Haaren zodat de bal ineens voor de voeten van de spits van NFC viel en hij zonder erbij na te denken de bal ineens wist binnen te schieten, 1-1.
Niet lang daarna kwam de thuisploeg ook op voorsprong. Yuri Gotoh wist de bal nog uit de doelmond te koppen na een gevaarlijke voorzet vanaf de flank, maar de rebound werd in een keer door een middenvelder van NFC binnen geschoten, 2-1.

De Meer probeerde nog om aansluiting te vinden voor de rust, want er werd wel goed gevoetbald. Vooral bij corners waren de roodhemden oppermachtig, maar telkens werden de inzetten gered door de doelman of verdedigers van NFC, ruststand 2-1.

In de tweede helft zou zich een hectische wedstrijd voordoen. Er gebeurde werkelijk van alles op het veld. In een vrij sportieve wedstrijd vielen er ineens toch een aantal gele en zelfs twee rode kaarten.
De Meer bleef opzoek gaan naar die belangrijke gelijkmaker, maar zag weer dat het bij de eerder genoemde hoekschoppen de pech had dat de bal er maar niet in wilde gaan. Ruben Peuchen kreeg de grootste kans van de tweede helft, maar hij zag zijn inzet via de doelman en de lat weer het veld in verdwijnen in plaats van in het doel.
In de 75e minuut leek de wedstrijd voor De Meer gespeeld nadat de centrale verdediger, Thomas Gesink, een tackle zwaar bestraft zag worden met een directe rode kaart. Een tweede gele kaart (want hij had al reeds geel ontvangen) leek meer op zijn plaats, maar de scheidsrechter was onverbiddelijk, waardoor Thomas de volgende thuiswedstrijd tegen sv Ouderkerk moet missen.
Toch kwamen er krachten vrij bij De Meer om niet bij de pakken neer te gaan zitten en te blijven vechten voor een resultaat.
Coach Alarcon Vidal wijzigde het systeem naar een 3-3-3 opstelling en bracht Radouan Tairlbahre als verse centrumspits geflankeerd door Stefan de Vries en Ruben Peuchen en Louis Achterbergh als aanvallende middenvelder.

Het spel ging vervolgens op en neer. NFC wist er veelvuldig gevaarlijk uit te komen en konden het duel voortijdig beslissen. Verder dan een bal op de buitenkant paal kwamen zij niet waardoor De Meer mocht blijven hopen op een gelijkmaker. Met veel al lange ballen en vrije trappen werd het steeds hachelijker voor de goal van NFC. In de 85e minuut viel er dan eindelijk een hoge bal goed in de 16-meter voor de voeten van Stefan de Vries, hij vond de vrijstaande Louis Achterbergh die de 2-2 wist te maken.

Het was tekenend dat de beide ploegen in de slotfase nog naarstig opzoek bleven gaan naar de overwinning. Grote kansen kwamen er niet meer, alleen wel een ontzettende domme rode kaart voor de invaller, Sander Klaver van NFC.
Na wat protesten van de De Meer spelers bij de grensrechter van NFC gaf hij Radouan een ordinaire vuistslag vanuit het niets op zijn hoofd. Een ongelooflijke actie, kortsluiting in de bovenkamer van de speler van NFC. De scheidsrechter gaf hiervoor de rode kaart en hopelijk wordt deze man een tijd lang geschorst door de KNVB, want dit soort zaken horen niet thuis op het voetbalveld en dit was ook totaal niet in lijn met de verdere sportieve wedstrijd.
De wedstrijd eindigde dus met 10 tegen 10. Op het eind mocht De Meer blij zijn met een punt, maar gezien de totale wedstrijd had er wellicht meer ingezeten, eindstand 2-2.

Doordat KDO haar eigen wedstrijd met maar liefst 1-6 wist te winnen van Geinburgia zijn zij de terechte periodewinnaars, hierbij van harte gefeliciteerd.
De Meer staat nu gedeeld tweede met Zuidoost United en moet volgende week thuis tegen sv Ouderkerk.
Het duel op sportpark Drieburg begint om 14:00 uur.

Van uw verslaggever langs de lijn.

Opstelling: 1.Joey Hidding 2.Rodger Buijs 3.Rik van Houten 4.Thomas Gesink(c) 5.Matthijs Zwaal 6.Luc van Haaren (12.Paul Brink) 7.Stefan de Vries 8.Yuri Gotoh (13.David Hielkema) 9.Louis Achterbergh 10.Ruben Peuchen 11.Mouad Ben Zidane (14.Radouan Tairlbahre)
Wissel: 15.Mo Dahoudi 16.Ruben Schinkel