Zaterdag 1 schrijft eenvoudig eerste drie punten bij

9 september 2013

AMSTERDAM – s.v. De Meer Zaterdag 1 heeft zaterdag zijn eerste punten van het seizoen 2013/2014 binnengehaald, nadat op Sportpark Drieburg na een degelijke wedstrijd GeuzenMiddenmeer met 4-0 werd verslagen. Ondanks de degelijkheid liet het getoonde veldspel ruimte voor verbetering. Absoluut hoogtepunt van de middag was de derde treffer van de thuisploeg: na een schitterende volley alla van Basten kreeg Tijs het enthousiaste publiek op de Probaat®-tribune op de banken.

Na drie simpele overwinning in het bekertoernooi stond zaterdagmiddag de eerste vuurdoop op het programma. Voor trainer Danny een goed moment op te bekijken waar zijn elftal momenteel staat. Na 90 minuten was wel duidelijk dat het elftal er goed opstaat ondanks de afwezigheid van enkele mannen door blessures. Zo doen Japie, Jesse en Marcel om diverse lichamelijke klachten niet mee. Na zaterdag worden aan dat lijstje ook Edwin van Wegen en Laurens toegevoegd met respectievelijk een vervelende knie- en enkelblessure. Ook Felix komt niet ongeschonden uit de strijd met een geïrriteerd bovenbeen. “Heel ongelukkig dit allemaal. Vooral als je bedenkt dat het blessures zijn die je niet oploopt door toedoen van de tegenstander, maar min of meer je zelf aandoet”, luidt het commentaar van Felix na afloop. “Maar ja, voetbal is een mannensport. Dus als je niet tegen fysieke tegenstand kunt, kan je beter gaan dammen”, vervolgt de flegmatieke aanvaller, zaterdag  goed voor een goal en assist, zijn verhaal.

In de eerste helft is het aftasten van beide kanten. De Meer haalt, wellicht door de vele mutaties in de opstelling, niet het niveau van de eerdere wedstrijden. GeuzenMiddenmeer heeft kortweg gezegd op dit moment te weinig kwaliteit om het de thuisploeg moeilijk te maken. De eerste goede mogelijkheid is dan ook voor De Meer als Tijs op rechts de bal voorslingert. Laurens loopt ter hoogte van de penaltystip tegen de bal aan, om deze vervolgens richting Gooiseweg te schieten. In de 16e minuut is het wel raak. De inspanning van het druk zetten op de rechtsback van de bezoekers wordt beloond. Uiteindelijk belandt de bal bij Lucas die met een semi-geplaatst schot de doelman aan het werp zet. Laatstgenoemde verwerkt de inzet niet optimaal, waardoor Felix razendsnel de rebound in het roodzwarte net kan werken.

Het is vervolgens lang wachten op een volgend hoogtepunt, maar dat wachten wordt beloond. Na wederom een misser van de rechtsback van de bezoekers in de 38e minuut kan Victor alleen op de doelman af. De dekselse aanvaller, die in zijn eerste weken bij de roodhemden een goede indruk maakt, wacht lang met schieten en lobt op het allerlaatste moment de bal over de verbouwereerde doelman. “Ik heb ze bij mijn vorige clubs regelmatig op deze manier gemaakt”, glundert de doelpuntenmaker na afloop. “Maar ik ga niet zeggen dat het tot mijn specialiteiten behoort, dat mogen andere doen. Ik hoop nog vele doelpunten voor De Meer te maken. Voorlopig loop ik 1-op-1 en dat geeft een prettig gevoel.”

De tweede helft vertoont gelijkenissen met de eerste 45 minuten. De Meer komt amper in de problemen, maar kan zelf ook niet tot uitgespeelde kansen komen. Als de bal na het passeren van vele schijven voor de voeten van Felix komt, weten de echte kenners dat er wat moois gaat volgen. In zijn ooghoek ziet hij Tijs als een dieseltje vertrekken. Zijn indraaiende 45-graden crossbal wordt door Tijs op waarde geschat. Vanaf randje strafschopgebied neemt hij de bal in één keer op de pantoffel; de bal verdwijnt snoeihard in het dak van het doel. Drie minuten voor tijd is Tijs wederom het eindstation van een feilloos lopende aanval. Hij beantwoordt de ‘no-look’ pass van de ingevallen David na een voorzet van Lucas met de 4-0 en brengt daarmee de eindstand op het nieuwe scorebord op Sportpark Drieburg.  “Na vandaag heb ik al net zoveel doelpunten gescoord als het hele vorige seizoen, dus dat zit wel snor”, aldus de dolblije Tijs na afloop. “Ik vond dat we vanmiddag niet heel best speelde, maar wel de wedstrijd 90 minuten onder controle hadden. Dat biedt voldoende aanknopingspunten voor de komende wedstrijden.”

Of dat ook daadwerkelijk tot iets leidt, zien we volgende zaterdag als de roodhemden spelen tegen a.f.c. TABA. Ook zij wonnen de eerste wedstrijd eenvoudig door a.v.v. Sloterdijk met 1-4 te verslaan. Vorig jaar ontmoette de twee ploegen elkaar ook en waren de drie punten beide keren voor De Meer. De aftrap is om 14:30 uur aan de gele zijde van het sportpark. U bent van harte welkom.