Zaterdag 1 pas in blessuretijd naast TABA

4 februari 2014

AMSTERDAM – s.v. De Meer Zaterdag 1 en AFC TABA hebben zaterdag de punten onderling verdeeld. De enerverende wedstrijd tussen de nummer 1 en nummer 2 eindigde in een terechte 2-2, waarbij De Meer pas in blessuretijd op gelijke hoogte kwam door en zeer late goal van Jesse. Koploper TABA keert zodoende met een kater huiswaarts: in het laatste half uur werd een 0-2 voorsprong verspeeld.

Door de vele regenval van de voorbije dag en nacht werd de wedstrijd op het kunstgras gespeeld. Ook de stevige wind had zo z’n impact op het wedstrijdbeeld: beide teams speelden een helft met windje mee en een helft met windje tegen. TABA begint beter aan de wedstrijd, mede dankzij het windje mee in de eerste helft. Het ‘lange halen snel thuis’-voetbal van de bezoekers komt bij dergelijke weersomstandigheden nog beter uit de verf, waarbij een zorgvuldige opbouw, eventueel via het middenveld, compleet wordt overgeslagen. Het fysiek sterke middenveld moet daarentegen het vuile verdedigende werk opknappen en schroomt daarbij niet om af en toe een overtreding te begaan.

De Meer is vooral zoekende in de opbouw. Door het ontbreken van een rits krachten, zo zijn Pim, Sam en Bo allen in Azië aan het genieten van loempia\'s en babi pangang en zijn Edwin van Wegen, Laurens, Mark Wiggerts en Marcel allen (langdurig) geblesseerd, is vooral de samenstelling van de achterhoede kunstmatig. Gelukkig begint katvanger Wolter wel scherp aan de wedstrijd als hij een snelle counter van TABA met een katachtige reflex van dichtbij onschadelijk maakt. Toch is hij 10 minuten later wel kansloos als de robuuste aanvoerder van de bezoekers van een meter of 23 kan aanleggen nadat hij aan de aandacht van Lucas is ontsnapt. Zijn bekeken schot verdwijnt diagonaal in het netje.

De Meer kan in de gehele eerste helft geen vuist maken. TABA laat de thuisploeg opbouwen, maar tot gevaar leidt dit nimmer. De Meer mag zelfs van geluk spreken als de stand vlak voor rust niet naar 0-2 wordt getild als na een scrimmage Ali de bal van de lijn moet redden. “Het is jammer dat we net vandaag de nodige vakantiegangers missen. Het was toch wat lekkerder geweest als je vandaag tegen, met alle respect, Legmeervogels of GeuzenMiddenmeer had gespeeld”,  aldus Ali na afloop in de catacomben. De centrale verdediger voor één dag vervolgt: “maar desalniettemin hebben we het vandaag in de eerste helft laten liggen. Toen hebben we te weinig naar onze mogelijkheden gevoetbald.”

Na de thee is alles anders. TABA komt slechts sporadisch van de eigen helft. Toch zijn het de bezoekers die geheel tegen de verhouding op 0-2 komen in de 58e minuut. Slordig balverlies op de helft van TABA leidt de counter in. Het is daarbij opmerkelijk dat twee spelers van de bezoekers vanaf de eigen helft linea recta op doelman Wolter afstormen. Het centrale duo is totaal uit positie en Felix rent de longen uit zijn lijf om het gat te dichten. Het resultaat is slechts uitstel van executie: de bal belandt uiteindelijk via een omweg in het doel nadat de bal snoeihard in het dak van de goal wordt geknald door wederom de aanvoerder en grote kale leider van TABA.

Vanaf dat moment is het alles of niets voor De Meer; verliezen is geen optie. Victor vervangt Matthijs en ook binnen de lijnen worden zaken omgezet. De tot dan toe onzichtbare Lucas gaat rechts aan de buitenkant spelen en drukt zodoende meer zijn stempel op de wedstrijd. De eerst grote kans is voor Felix na een soepel lopende aanval, maar die verkiest een kapbeweging boven het overhalen van de trekker van dichtbij. In de 71e minuut is het wel raak voor De Meer. Lucas heeft van flank gewisseld met Jesse en weet vanaf de linkerflank weg te draaien bij zijn tegenstander. Zijn inzet houdt het midden tussen een voorzet en schot, maar de keeper van TABA verkijkt zich enigszins op de inzet waardoor de bal bij de tweede paal in het zijnetje stuitert.

Vervolgens stapelen de kansen zich op. Een indirecte vrije trap van Lucas, nadat een dubieuze terugspeelbal wordt opgeraapt door de doelman van de bezoekers, wordt door de muur op de lijn gekeerd en weet spits Joost van Leeuwen een afgemeten voorzet van Lucas bij de tweede paal net niet binnen te glijden. Als vervolgens de blessuretijd wordt ingegaan krijgt De Meer nog een laatste mogelijkheid als de scheidsrechter wederom een dubieuze beslissing neemt: waar iedereen aan een doeltrap denkt, wijst de leidsman De Meer nog een laatste hoekschop toe. TABA krijgt de bal vervolgens niet het strafschopgebied uit en via Tom belandt de bal voor de voeten van Jesse. Zijn inzet is de doelman te machtig en verdwijnt van een meter of negen in het doel. Een minuutje later klinkt het eindsignaal. “Het was één van de weinige ballen die ik vanmiddag fatsoenlijk raakte”, aldus de maker van de gelijkmaker na afloop. Met de einduitslag heeft Jesse  achteraf vrede mee: “voorafgaand aan deze wedstrijd neem je alleen genoegen met een overwinning. Zodoende houd je alles in eigen hand. Als je dan met 0-2 achter komt tegen deze fysieke ploeg, dan is het lekker dat we er nog een punt uit hebben gesleept. Een punt dat overigens op basis van de gehele wedstrijd hadden verdiend. Belangrijkste is dat we vandaag niet hebben verloren en het kleine gaatje met TABA niet groter hebben laten worden.”

Met nog acht wedstrijden te gaan blijft het zodoende spannend in de top van de 4e klasse E. Het gat met TABA blijft een punt, maar door het gelijke spel zullen naaste belagers Wartburgia en Fortius aansluiting vinden bij de koploper indien zij hun inhaalwedstrijd weten te winnen. Het kan dus zomaar zijn dat de beslissing om het kampioenschap pas valt in de allerlaatste minuut van deze voetbaljaargang. Zo ver is het echter nog lang niet. Aanstaande zaterdag speelt De Meer eerst een uitwedstrijd bij laagvlieger AVV Sloterdijk. De aftrap is om 14:30 uur. U bent van harte welkom.