Prima overwinning Zaterdag 1 op VEW

16 april 2013

HEEMSTEDE – s.v. De Meer Zaterdag 1 heeft zich prima hersteld van de kansloze nederlaag van een week geleden tegen Koninklijke HFC. In Heemstede werd eenvoudig met 1-3 gewonnen van middenmoter VEW. De Amsterdammers speelden dominant voetbal met de nodige dosis voetbalgogme. Het getoonde spel biedt aanknopingspunten en geeft vertrouwen voor de resterende wedstrijden.

In de opstelling van De Meer enkele wijzigingen ten opzichte van de wedstrijd tegen Koninklijke HFC. Zo behoren Marcel en Felix weer tot de wedstrijdselectie en speelt Sam vandaag rechtsback met voor hem Wiggerts. Vanaf de eerste minuut is duidelijk dat VEW het initiatief aan de bezoekers laat. In een teruggetrokken 4-4-2 probeert men de Amsterdammers op te vangen. Een enkele keer wordt er druk gezet op de laatste lijn, maar dankzij het voetballende vermogen van De Meer leidt dit vanmiddag niet tot problemen. Vooral gelegenheidsback Sam heeft vandaag de nodige ruimte om tot voetballen te komen.

De eerste goede mogelijkheid van de wedstrijd is voor Jesse na een prima pass van Lucas. Hij besluit echter de bal breed te schuiven in plaats van zelf het geluk te beproeven met zijn mindere rechterbeen. Niet veel later is er wel de verdiende voorsprong als Sam met een puike inspeelpass de wederom sterk spelende Joost bereikt. Laatstgenoemde draait knap weg bij zijn directe tegenstander en lanceert Felix richting vijandig doel. De nummer 10 van hedenmiddag kent geen problemen in de afronding en verschalkt de doelman met een schuiver in de korte hoek: 0-1.

Geheel tegen het wedstrijdbeeld in komt VEW acht minuten later op gelijke hoogte als men eigenlijk voor het eerst in de buurt komt van de goedlachse Amsterdamse doelman. Een verre uittrap van de doelman van VEW wordt matig verwerkt door Ali. Manel noch Marcel kunnen corrigeren en zo moet Wolter, vandaag gekleed in een maatpak van de C&A, bij zijn eerste echte actie meteen de bal uit het net halen: 1-1. Vier minuten later, het is dan de 28eminuut, heeft De Meer de schade alweer hersteld. Nadat de bal van voet naar voet over verschillende schijven is gegaan, gooien Felix en Laurens er een ferme een-twee uit. Uit een onmogelijke hoek weet Felix vervolgens met het chocoladebeen de bal tegen de touwen te schieten: 1-2. De doelpuntenmaker kijkt met een tevreden gevoel terug op zijn eerste helft: “je bent er toch even uit geweest, maar ik heb het gevoel dat ik sterker ben dan ooit tevoren. Dr. Fuentes heeft wat testjes bij mij afgenomen en wat proefjes gedaan met als resultaat dat ik ga als de brandweer!”

Het restant voor rust brengt niet heel veel meer. De Meer laat de teugels ietwat vieren en VEW krijgt nog een goede mogelijkheid als de ongelukkig spelende Ali de buitenspelval opheft. Echter weet hij ditmaal wel op tijd te herstellen, waardoor de gelijkmaker uitblijft. Na de rust zien we Ali niet meer terug op het veld. “Mijn benen voelde vandaag aan alsof ik gisteren de triatlon had volbracht. Het ging moeizaam vanmiddag. Weet je overigens wie de triatlon hebben uitgevonden? De Marokkanen! Ze gingen lopend naar het zwembad en kwamen op de fiets weer terug.”Ali wordt vervangen door Pim en ook Wiggerts blijft in de kleedkamer achter. Hij wordt vervangen door van Wegen.

Het wedstrijdbeeld in de tweede helft is identiek aan het beeld van voor de thee. VEW kan het De Meer absoluut niet lastig maken. De Amsterdammers spelen geconcentreerd en geven in de tweede helft niets weg. Het enige moment van gevaar voor het Amsterdamse doel komt uit een doospelmoment. Een onterecht gegeven vrije trap, na een vermeende overtreding van Marcel, wordt door één van de Heemstedenaren op de deklat geschoten. De Meer zelf weet , ondanks het percentage balbezit ad 68% ook niet bijster veel mogelijkheden te creëren. De 1-3 valt in de 62e minuut na een aanval uit het boekje van Wiel Corver. Na één, maximaal twee keer raken komt de bal via Wolter, Laurens, Pim, Lucas, van Wegen uiteindelijk bij Joost. De ‘Zlatan’ van De Meer is ondanks de aanwezigheid van twee verdedigers niet van de bal te krijgen. Zijn loeiharde inzet verdwijnt in de linker bovenhoek. De meegereisde supporters in het uitvak scanderen ‘tikkie takkie, tikkie takkie’. Ook de spelers in het veld kunnen genieten van zo’n doelpunt. “Zo hoort voetbal gespeeld te worden,” aldus Felix na afloop. De trainingsstof van de trainer is geijkt op maximaal twee, drie keer raken. Wat ook helpt is het prima veld hier en het lenteweer dat eindelijk zijn intrede heeft gedaan. Ik denk wel dat wij een ‘mooi weer elftal’ hebben. Het is net zoiets als je in een sfeerloze kroeg staat. Sta je daarentegen in een gezellige café, met van die discoballen aan het plafond, dan kan het stieren beginnen en zijn we niet te stoppen!”

De Meer speelt uiterst professioneel de wedstrijd uit. Dat kan niet altijd gezegd worden van de thuisploeg. Drie minuten voor tijd is er nog een klein opstootje als Manel in een duel om de bal vanuit het niets een knietje in het klokkenspel krijgt te verwerken. Een totaal belachelijke actie die door de scheidsrechter enkel wordt bestraft met geel. De Catalaanse mandekker reageert na afloop koeltjes op het voorval. “Hij tikte met zijn ‘wannabe Badr Hari move’ net mijn linker teelbal aan. Dat doet eventjes zeer. Maar ik gebruik hem de laatste tijd toch niet zoveel, dus hij heeft even de tijd om te herstellen.”

Met nog twee wedstrijden op het programma staat De Meer stevig op de derde plaats. De eerstvolgende wedstrijd is op 27 april uit bij Buitenveldert. De reguliere competitie wordt een week later afgesloten met een thuiswedstrijd tegen Olympia Haarlem. Op 18 mei begint De Meer aan de nacompetitie en kan het seizoen zodoende een passend slot meegeven.