Overtuigend De Meer pakt solide overwinning

15 oktober 2012

AMSTERDAM – Op een regenachtig en nat Sportpark Drieburg heeft s.v. De Meer Zaterdag 1 de ongeslagen thuisstatus weten te behouden. In een goede wedstrijd werd het Heemsteedse RCH met 4-2 verslagen. De Amsterdammers waren gedurende de gehele wedstrijd de betere ploeg, waardoor de overwinning geen moment in gevaar kwam. Echter duurde
het pas tot de 84e minuut voordat De Meer definitief afstand nam van de bezoekers.

Onder aanvoering van een prima georganiseerd defensief blok startte De Meer vol goede moet aan de wedstrijd. Verassing in de opstelling aan Amsterdamse kant was de aanwezigheid van Tijs als stofzuiger op het middenveld. De aanvoerder zelf was ook verbaasd: “ik ben natuurlijk geen typische middenvelder, maar heb wel \'het motortje\' en arbeidsethos om op die positie te ballen. En laten we eerlijk zijn, als de trainer me opstelt als rechter doelpaal, dan speel ik rechter doelpaal.” Het vertrouwen van de trainer wordt niet geschaad, want Tijs bespeelt samen met Felix en Edwin van Wegen de rechterkant naar behoren. Vooral in de eerste helft heeft RCH moeite met de dynamische rechtervleugel van de thuisploeg. Het is dan ook geen verassing dat na 24eminuten via die zijde de eerste Amsterdamse goal valt te noteren. Na goed doorzetten van Laurens belandt de bal op rechts in de voeten van Felix. Zijn actie rondt hij af met een schot dat met moeite kan worden gepareerd door de doelman van RCH, waarna Joost vervolgens van dichtbij kan intikken. “Even daarvoor had ik al een goede kans verprutst door de bal van dichtbij voorlangs te schieten,”aldus de doelpuntenmaker. “Het is dan lekker dat niet lang daarna hij er toch in gaat. Het is als spits fijn dat de ploeg z’n stinkende best doet om keer op keer mij in stelling te brengen, want uiteindelijk doen we het met z’n allen.”

Van de bezoekers uit Heemstede is dan nog vrijwel weinig vernomen. De ploeg trekt zich terug en laat De Meer het spel maken. De bezoekers bereiken enkel vanuit de omschakeling het Amsterdamse doel, waarbij alle aanvallen over de nummer 10 gaan. Echter wordt de beste man prima bespeeld door Laurens en het centrale duo Marcel/Pim. Als de weercondities verslechteren naarmate de eerste helft vordert, verbetert het spel van De Meer. Dit leidt uiteindelijk tot de verdiende 2-0 in de 42e minuut. Stofzuiger Tijs wordt wederom aan de rechterkant weggestuurd en hij weet een afgemeten voorzet af te leveren op het hoofd van Joost, die zodoende zijn tweede van de middag kan maken. 2-0 is tevens de ruststand, want een inzet van de rechtsbuiten van RCH, na het uitspelen van de fluorescerende Ali, wordt door doelman Wolter professioneel gekeerd.

In het begin van de tweede helft zien we eenzelfde speelbeeld. RCH maakt niet direct aanstalten De Meer onder druk te willen zetten. Het krijgt wel een grote kans als de net ingevallen spits aan de aandacht van Edwin van Wegen ontsnapt en vrij voor Wolter mag aanleggen. De uitstekende sliding van Marcel zorgt er voor dat de doelman niet in actie hoeft te komen. Het laatste half uur van de wedstrijd gaan de bezoekers toch 1-op-1 spelen, maar behoudt De Meer de controle over de wedstrijd. De derde treffer blijft uit, ondanks kansen voor Joost, Laurens en Wiggerts, die de bal bijna in het kruis krult. Een kwartier voor tijd lijkt het dan nog spannend te worden als Marcel geblesseerd uitvalt met een vervelende liesblessure en er enkele defensieve omzettingen volgen aan Amsterdamse zijde. RCH weet hiervan te profiteren en via een toevalstreffer de marge tot één doelpunt terug te brengen. Topscoorder Joost maakt echter aan alle onzekerheid een einde als hij in de 84e minuut optimaal weet te profiteren van de geboden ruimte. Na een prima pass van Sam gaat hij alleen op de keeper af en verschalkt hij laatstgenoemde met een ‘stiffie’. De conditioneel kapot gespeelde bezoekers krijgen in de 88e minuut ook nog de 4-1 om de oren na een prima aanval van de roodhemden, die overigens in nieuwe tenues speelden die zijn aangeboden door Probaat Accountants & Adviseurs. Een korte combinatie tussen de tot dan toe onopvallend spelende Jesse, Joost en de ingevallen Mintjes wordt beheerst afgerond door eerstgenoemde. Langs de kant wordt gemompeld dat dit een schoolvoorbeeld is van hoe Barcelona normaliter het net weet te vinden. In blessuretijd maakt RCH vanuit een overduidelijke buitenspelpositie nog 4-2, maar de punten blijven na een overtuigend optreden van de Amsterdammers binnenshuis.

“Ik denk dat we vandaag onze beste wedstrijd van het seizoen hebben gespeeld,” aldus linksback Ali na afloop. “En of dat nu komt omdat ik vandaag voor het eerst in de basis sta, laat ik even in het midden. Misschien komt het door de nieuwe pakkies van Probaat® of wellicht door mijn nieuwe kicksen. Vanaf de eerste minuut waren we meester en heer op dit moeilijk bespeelbare veld.

Volgende week staat het inhaalduel met vv SIZO gepland. Indien deze wedstrijd gewonnen wordt, dan komt men op één punt van koploper JOS/Watergraafsmeer. Op 27 oktober wordt vervolgens de 1e periode beslist: De Meer gaat op bezoek bij het hoog genoteerde Koninklijke HFC en Stormvogels ontvangt koploper JOS/Watergraafsmeer.