Onderzoek sport en neuropsychologische vaardigheden

4 september 2012

Onderzoek sport en neuropsychologische vaardigheden jeugdspelers (jongens) bij s.v. De Meer 2012-2013 De afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) gaat drie groepen kinderen en jongeren vergelijken (topsporters, regelmatig sportende jeugd en niet-sportende jeugd) om te kijken wat het effect van regelmatig sporten op de hersenen is. Dit  wordt gemeten door middel van computertests voor bijvoorbeeld geheugen, aandacht en concentratie, ruimtelijk inzicht en reactiesnelheid. Deze vaardigheden zijn van groot belang in het dagelijks leven (bijvoorbeeld voor op school).
In het onderzoek wordt gekeken naar hoe de neuropsychologische vaardigheden zich ontwikkelen bij de drie groepen én zal er worden onderzocht of sommige vaardigheden kunnen worden getraind, wat mogelijk kan leiden tot betere sportprestaties. Het onderzoek wordt ook gedaan bij de jeugdopleiding van Ajax, waar de neuropsychologische vaardigheden ook worden vastgelegd om het herstel van een speler te kunnen volgen in het geval hij gedurende het voetbalseizoen een hersenschudding oploopt.  Recent voorbeeld is Klaas-Jan Huntelaar die tijdens de interland Engeland-Nederland geblesseerd uitviel, men vreesde een hersenschudding, en bij Ajax een dergelijk onderzoek heeft ondergaan.
Voor deze vrijwillige deelname zal de VU aan de jeugdspeler een bedrag van  Euro 15,- uitbetalen. Aan alle jeugdspelers (jongens) is in seizoen 2011-2012 door s.v. De Meer een informatiebrief over het onderzoek uitgedeeld , incl.  toestemmingsformulier voor de ouders. Het onderzoek zal bij s.v. De Meer gedaan worden en deelname is op basis van vrijwilligheid. Als dit niet ontvangen is dan kan er in het seizoen 2012-2013 aan deelgenomen worden.

Wil je en je ouders meer weten over het onderzoek of je alvast opgeven om mee te doen, vraag dit dan na bij je trainer of mail naar
(at)vu.nl>

sportencognitie.fpp(at)vu.nl

of bel Lot Verburgh (onderzoeker VU): 020-5982746.
\"\"