Nieuwe gezichten, maar bekende namen op de bekers

15 mei 2009

Een kleine vierhonderd deelnemers meldden zich tussen 2 en 8 maart voor de Nationale Overdekte Veteranen Kampioenschappen 2009 in de ruime tennishal van Tulip Tennis Centre te ’s Graveland, aan de rand van Hilversum. Vooral bij de jongere veteranen zaten daar heel wat nieuwe gezichten tussen. Maar aan het eind van de week waren het toch hoofdzakelijk vertrouwde namen die met de medailles naar huis gingen. door Paulien van den Tempel

Alleen in de jongere categorieën dubbel en gemengd dubbel kwamen nieuwe namen naar voren en in de samengevoegde categorie GD65-79. Nieuwe gezichten ook bij de wedstrijdleiding. Na vele jaren voortreffelijk leiderschap hadden Ed Heeremans en Bert Prins afscheid genomen. Een nieuw jong team, Twan Beckers, Sabine de Greeff en Robbert Jan de Jonge, begeleid door de immer aanwezige Ruud van Ooijen, heeft het stokje overgenomen. Het ging voortreffelijk.

Deze kampioenschappen worden verspeeld in enkel-, dubbel- en gemengd dubbelspel in leeftijdscategorieën van vijf jaar, beginnend met 35+ en oplopend tot 85+ bij de heren. Ging het vorig jaar nog om 43 titels, nu stonden er zelfs 45 kampioenstitels op het spel. Een verheugende ontwikkeling is dat er weer een nieuwe oudere categorie is toegevoegd: het gemengd¬dubbel 80+. Vorig jaar al kwam er voor het eerst een DD80+ kampioen.

Er werd met overgave doch sportief gestreden: vijftien van de finales besloegen drie sets. Acht van die vijftien driesetters speelden zich af in de 18 finales voor categorieën boven de 65 en zeven in de 27 finales voor de niet-AOW-gerechtigden. Men zou haast denken dat ouderen meer tijd hebben of niet van opgeven weten! In drie partijen gaf één van de finalisten op, maar er waren – anders dan in vorige jaren – geen walk-overs tijdens de finales.

Enkele gedoodverfde kanshebbers moesten door blessures afhaken, zoals de wereldkampioene van eervorig jaar Carin Bakkum (DE45+) en Annelies van der Zweep (DE50+) en Remko Jansen (HE45+). Zoals een gevleugelde uitdrukking bij de veteranen luidt: als je fit blijft, komt de top naar je toe…. En fit waren ze, de deelnemers van wie sommigen, zoals tweevoudig kampioen Wim Heeremans (75+), aan het eind van de week acht wedstrijden achter de rug hadden.

Andere tweevoudige kampioenen zijn bij de dames de nummer twee van de wereld Nora Blom (DE55+, DD50+), Henriëtte Laan (DE65+ en DD65+), Wil Sevenstern (DE75+ en DD75+), Ingrid Truijens (DD55+ en GD55+) en Corrie Buitenhuis (DD80+ en GD80+). Bij de heren wisten naast Wim Heeremans (HE75+, HD75+) ook Peter Vaarties (HE60+, HD60+) en Henny de Bruijn (HE65+, HD65+) tweemaal goud te verwerven. De nummer één op de wereldranglijst van 85-plussers, Cees Marre, bewees zich in de HE85+ en HD85+.

Wat valt er te vermelden naast de uitslagen? Er waren partijen van meer dan drie uur, zoals de finale van de dames 70+ en die van de heren¬dubbel 85+ (5-7 7-5 7-6 voor Frans Goosen en Cees Marre). Wim Heeremans greep met Wies Schuitemaker net naast de gemengd¬dubbeltitel in een marathon (6-4 6-7 6-3) tegen het tien jaar jongere koppel Clara Antonietti en Fred Pot. Europees kampioene 45+ Liselot Prechtel behaalde ook de Nederlandse titel in het 45+ enkelspel en daarnaast zilver in de 40+ categorie.

Veel aandacht werd deze week besteed aan de scheidend voorzitter van de Landelijke Werkgroep Veteranentennis Ruurd Tjallema. In tien jaar heeft hij het topveteranentennis solide op de Nederlandse en internationale kaart gezet.

Voor zijn verdiensten werd hem de gouden bondsspeld uitgereikt door Floor Jonkers, hoofdbestuurslid van de KNLTB. Peter Buter (leeftijdgenoot en kampioen HE70+) benoemde Ruurd tot ‘opperboegbeeld van de veteranen’ in een geestige speech en Martin Koek riep iedereen op tot een daverend applaus. Ruurd wordt opgevolgd door Annemiek Wissink, de nieuwe kampioene DE40+.

Van onze club deden Paulien van den Tempel, Oanda Cohrs en Peter Gerritsen mee. Wil Baks en Lex Admiraal hadden zich ook ingeschreven maar waren helaas voor de aanvang van de kampioenschappen geblesseerd geraakt. Paulien en Oanda verloren eervol in de DD60+ van twee ijzersterke koppels.

Peter Gerritsen had eerst een bye en boekte vervolgens in drie sets een knappe overwinning op Henk van Merriënboer. In de kwartfinale moest hij tegen Luis Perez-Nieto, de sympatieke Spanjaard uit Haarlem. De eerste set trok Peter met 6-4 naar zich toe, maar daarna raakte Luis goed op dreef en versloeg hij Peter toch nog.

Ook de gezelligheid werd niet vergeten tijdens deze kampioenschappen die af en toe het karakter van een reünie kregen. Zo was er op zaterdag een afternoon tea met vele smakelijke zoetigheden en op zondag gingen geregeld hartige hapjes rond. Wellicht mede daardoor heerste er een plezierige drukte.