Leden SV De Meer ontvangen brief over splitsing vereniging

6 september 2009

2. De huidige situatie
Per 1 juli 2009 bestaat SV De Meer uit twee nagenoeg even grote afdelingen, te weten voetbal en tennis. Met de nodige overeenkomsten en verschillen.
Die afdelingen hebben ieder 600 à 700 leden. Ze draaien dankzij de inzet van veel vrijwilligers.
Ze spelen met een verschillend formaat bal, de een op gras de ander op gravel.
Ze hebben ieder hun eigen clubhuis en spelen aan een verschillende kant van hetzelfde Drieburgpad. Ze hebben ca 5 gemeenschappelijke leden en een verschillend wedstrijdseizoen. 3. De toekomst: splitsing
In de huidige situatie is er geen binding tussen de beide afdelingen.  Nauwelijks gemeenschappelijke leden, geen gemeenschappelijk clubhuis, geen gemeenschappelijke trainingsvelden, eigenlijk alleen nog maar een gemeenschappelijke administratieve structuur met een omni-bestuur. Het blijkt al jaren moeilijk een sterk en evenwicht bestuur voor de SV De Meer te vormen. De verschillen maken dat beide afdelingen feitelijk grotendeels hun eigen gang gaan en ook moeten gaan.
We vinden het daarom beter dat dan ook maar officieel te doen. Splitsen dus. 4. Wat is het doel van de splitsing?
De vorming van twee gezonde verenigingen. 5. Wat is er nodig voor de splitsing?
Een waardige en verantwoorde manier van splitsen  komt tot stand door een onderbouwd besluit van de Algemene Ledenvergadering. Het bestuur dient zo’n besluit zorgvuldig en stapsgewijs voor te bereiden. Hieronder vindt u de stapsgewijze aanpak die wij willen volgen. We hopen u hiermee goed geïnformeerd te hebben. We blijven dat ook de komende tijd doen.
Wilt u reageren? Doe dat dan naar een van onderstaande personen of naar het e-mailadres van de splitsingscommissie: (at)gmail.com>splitsingscommissiesvdemeer(at)gmail.com

Wilt u de voortgang volgen? Raadpleeg dan regelmatig de website. De splitsingscommissie Ies Monas
Jacques van den Ende
Hans van der Maas
Tom Berendsen (adviseur en procesbewaker) Stapsgewijze aanpak splitsing SV De Meer Stap 1.
De leden worden geïnformeerd over de voorstellen tot splitsing (=deze brief)
Stap 2 
De penningmeester maakt de boeken op voor het boekjaar 2008-2009 en de balans per 1-7-2009
Stap 3
De kascommissie, bestaande uit 2 leden van de voetbal- en twee leden van de tennisafdeling beoordeelt de cijfers van het boekjaar2008-2009 en de balans per 1-7-2009.
Stap 4
De commissie die de splitsing voorbereidt, onderzoekt wat de beste juridische route is om te komen tot twee onafhankelijke verenigingen.
Stap 5
De commissie zal een agenda opstellen met te ondernemen stappen, waarbij voor alle leden duidelijk is hoe en wanneer er naar de leden zal worden gecommuniceerd.
Stap 6
De commissie die de splitsing voorbereidt, maakt een verdelingsvoorstel voor de splitsing.
Sommige zaken lijken vanzelfsprekend, zoals ieder zijn eigen clubhuis. Andere zaken (bijvoorbeeld geld op de bank) vragen om een onderbouwde toewijzing.
Het komt er op neer dat het bezit van de SV De Meer van 1 juli 2009 met terugwerkende kracht verdeeld wordt. De twee nieuwe  verenigingen doen vanaf die datum hun eigen financiën.
Stap 7
De commissie die de splitsing voorbereidt, doet concrete voorstellen aan de Algemene Ledenvergadering.
Stap 8
De algemene ledenvergadering neemt een besluit. Geplande datum: oktober 2009.