Kansloze nederlaag De Meer Zaterdag 1 tegen koploper HFC

9 april 2013

AMSTERDAM – s.v.De Meer Zaterdag 1 heeft afgelopen zaterdag niet voor een stunt kunnen zorgen. Op een zonnig Sportpark Drieburg, waar de eerste tekenen van een aanstaande lente zichtbaar waren, werd kansloos verloren van koploper Koninklijke HFC. Na een sterke eerste helft leidden de bezoekers uit Haarlem met 0-3. In de tweede helft heeft De Meer het betere van het spel, maar is het al beslecht. Na 90 minuten staat een eindstand van 1-5 op het scorebord en is HFC een stap dichter bij de titel in de vierde klasse C.

Op een gortdroog veld begint HFC goed aan de wedstrijd. Vrijwel continu staat de drie man sterke achterhoede van De Meer, bestaande uit Manel, Wiggerts en van Wegen onder druk. Toch is de eerste mogelijkheid voor de thuisploeg als Lucas een directe vrije trap vanaf de linkerkant van het veld ineens op doel schiet waar iedereen een voorzet verwacht. De keeper reageert attent en plukt de bal uit de kruising. Een minuut later, het is dan de 11eminuut, komt HFC op 0-1. Matig uitverdedigen van van Wegen zorgt voor de lancering van één van de twee spitsen. Tevergeefs proberen Manel en van Wegen het balverlies te corrigeren, maar de counter wordt bekwaam vanuit een moeilijke hoek afgerond.

Enkele minuten later is het al 0-2 als Pim, wederom na slordig balverlies, een nieuwe tegentreffer inleidt. Vervolgens laat HFC met een vluchtige combinatie met prima afronding Wolter kansloos. De Meer speelt dan eigenlijk al een verloren wedstrijd. Door het sterke spel van HFC, die voortdurend druk op elke bal zetten, komt het combinatiespel niet van de grond. Voorhoedespelers Jesse en Joost worden mondjesmaat gevonden en ook de looplijnen van Sam kunnen geen potten breken. Tot overmaat van ramp wordt het na een half uur spelen zelfs 0-3. Na enkele kansen nog gemist te hebben, Wolter heeft twee uitstekende reddingen en een half volley van Hansie Hansie na een afgeslagen corner belandt op de paal, weet de geheel vrijstaande exotische spelverdeler van HFC ongehinderd de bal vanaf randje zestien in het Amsterdamse doel te werken. “Het was vandaag verdedigend niet top”, aldus een ontgoochelde van Wegen na afloop. “Dat is denk ik ook meteen het verschil tussen het degelijke spel van hen en ons. Bij ons vliegen ze er met regelmaat iets te makkelijk in. En als je wilt meedoen om de prijzen, dan is dat niet handig.”

In de laatste tien minuten voor rust lijkt De Meer zich terug in de wedstrijd te willen voetballen. Het speelt brutaler, middenvelders Laurens en Lucas worden makkelijker gevonden en kleine kansjes dienen zich aan. Zo ploft eerst de bal, na een voorzet van Pim, voor de voeten van Japie. Zijn inzet vanaf de penaltystip mist de nodige kracht. Pal voordat het rustsignaal klinkt, schudt Joost nog een keer aan de boom. Na een sterke individuele actie strandt ook hij op de prima doelman van HFC. “Als je voor rust nog de aansluitingstreffer maakt, dan kan je nog wel eens een gekke tweede helft krijgen. Nu blijft het 0-3 en dan weet je dat de wedstrijd tegen deze tegenstander gespeeld is,” kijkt de topscoorder terug op de eerste helft.

Na rust krijgen de drie sterkhouders van HFC rust. Dit zorgt er mede voor dat De Meer verreweg het meeste balbezit heeft. Toch is het HFC dat op de counter op 0-4 komt na wederom klungelig verdedigen: een voorzet vanaf rechts kan ongehinderd bij de tweede paal diagonaal worden ingeschoten nadat zowel Wiggerts als Wolter zich op de voor- en inzet verkijken. Ook in de tweede helft heeft De Meer zeer veel moeite op de hatelijke nul van het scorebord te schieten. Kansen zijn wederom niet besteed aan Joost: van dichtbij glijdt hij een voorzet van Jesse over het doel en een volley belandt na een snoeiharde uithaal op de bovenkant van de lat. Inmiddels zijn Ali, Mark Wesselink en Mintjes in de ploeg gekomen. Mark Wesselink laat meteen de juiste spirit zien. Een goede inspeelpass, knap wegdraaien van Jesse en dito afronding betekent 1-4.

Verder komen de Amsterdammers niet. Het slotakkoord is uiteindelijk voor HFC. Een lange uittrap van de doelman wordt door zwak verdedigend waardoor de ingevallen spits op Wolter kan afgaan. Hij lijkt de bal te ver voor zich uit te spelen, ware het niet dat Wolter de hete aardappel ook niet weet vast te pakken. Van dichtbij kan zodoende de 1-5 worden aangetekend. “Typisch zoals die laatste goal weer valt,” aldus Laurens. “Lange uittrap, eerste kopduel wordt niet aangegaan, bal valt er tussen en weg is ie. Op deze manier win je geen topwedstrijden en dat zie je terug in de stand.” Ondanks het teleurstellende resultaat kijkt hij met vertrouwen naar de toekomst. “Er zit kwaliteit zat in deze ploeg. Dat zie je ook in zo’n tweede helft. Maar soms mag het allemaal wel wat meedogenlozer. We hebben straks in mei en juni nog drie topwedstrijden in de nacompetitie. Als we die tot een goed einde weten te brengen, en waarom niet, dan kunnen die vier verloren potten tegen de bovenste twee tijdens de reguliere competitie mij worden gestolen!”