Drie punten voor De Meer Zaterdag 1 tegen HBC

21 februari 2013

AMSTERDAM – s.v. De Meer Zaterdag 1 heeft de perfecte score in de tweede periode weten te behouden. Op eigen veld werd moeizaam gewonnen van een beperkt sv HBC met 4-2. Ondanks het visuele veldoverwicht moest de thuisploeg een beroep doen op de individuele klasse van de spitsen Joost en Jesse om dat ook in de score tot uitdrukking te laten komen. Volgende week wacht de kraker, burenruzie en mede titelpretendent JOS/Watergraafsmeer.

De verassing in de opstelling was vandaag Sam. De nummer 10, dit seizoen al goed voor acht competitietreffers begon als laatste man op de plek van de geschorste Marcel. “De trainer zei van de week tegen mij dat ik zoveel talent heb, dat ik eigenlijk op elke positie een meerwaarde ben”, aldus de gelegenheidslibero na afloop. “Maar zonder dollen. Ik heb vroeger vaker in het hart van de verdediging gestaan, dus helemaal nieuw was het niet voor mij.”

In de eerste helft heeft De Meer meer balbezit, maar komen de gasten uit Heemstede er gevaarlijk uit wanneer met name het Amsterdamse middenveld slordig balverlies lijdt. Doelman Wolter weet een keer goed te redden; een andere poging gaat net voorlangs als de behendige en lange spits van HBC knap wegdraait bij Pim. De Meer heeft daarvoor de score niet weten te openen. Kansen waren er daarentegen wel voor Japie, na goed voorbereidend werk van Jesse, en Lucas. Laatstgenoemde stift de bal over, waar een pegel op doel een betere keuze was geweest.

In de 32e minuut is het dan toch raak als Joost tussen twee verdedigers de bal met het hoofd weet vrij te maken om vervolgens uit de stuit de bal vanaf ruim 25 meter op doel te rossen. De bal verdwijnt hoog in het doel tegen de touwen die drie minuten bol staan van de snelheid van deze poeier. BOEM! KOEKOEK! De doelpuntenmaker zag na de wedstrijd ook de schoonheid in van deze goal: “ik raakte hem lekker ja.” De ruststand bedraagt echter 1-1 als in de blessuretijd van de eerste helft de linksbuiten van HBC een bal vrij mag aannemen in het strafschopgebied na een voorzet van de rechtsbuiten. De flankspeler draait simpel weg bij Ali en prikt de bal langs Wolter richting doelmond. Pim komt op de doellijn te laat om redding te brengen.

De domper voor rust is snel vergeten als Jesse kort na rust de thuisploeg weer op voorsprong zet. Na eerst de bal tegen de lat te schieten na een blunder van een terugspeelbal van de Heemsteedse stopper, is een volgende mogelijkheid wel raak. Na een puike solo belandt de rappe buitenspeler alleen voor de keeper. Via de kluts gaat de bal over de doelman en rest het intikken. Vanaf dat moment vergeet De Meer verder te voetballen en verliest het de controle over de wedstrijd. In de daaropvolgende twintig minuten is het spel van de Amsterdammers belabberd en overgoten met balverlies. HBC komt zodoende in de wedstrijd als Mintjes de bal in de zestien meter tegen de hand krijgt gespeeld. Evenals twee weken eerder tegen Hoofddorp betekent dit de gelijkmaker vanaf elf meter, ondanks dat Wolter zijn vingertoppen nog tegen de bal krijgt.

De wedstrijd kabbelt door als in de 78e minuut de bal aan de andere kant van het veld op de stipt gaat. Jesse wordt gevloerd en Joost benut de strafschop feilloos. Niet veel later wordt het ook 4-2 als Jesse, op aangeven van de in de rust ingevallen Felix, zelf de 4-2 maakt. Een laatste mogelijkheid van Felix verdwijnt over het doel richting volkstuintjes.

“We waren het even helemaal kwijt in de tweede helft”,luidt de verklaring van mooiboy Laurens na afloop voor de camera’s van AT5. “Het collectief ging door een diep dal, maar dan blijkt ook weer dat als je je stinkende best doet en blijft werken, het voetbal vanzelf terugkomt. Na de 3-2 was het verzet van HBC definitief gebroken en was de wedstrijd binnen.” Volgende week tegen de buren van JOS/Watergraafsmeer moet het beter, realiseert ook Laurens. “Maar dat is ook weer een hele andere wedstrijd. Wij zullen er staan, zodat de drie punten aan deze kant van Sportpark Drieburg blijven.” Een overwinning van De Meer betekent ook dat de tweede periode binnen is. De middenvelder kijkt met genoegen vooruit: “Dat zijn toch de mooiere wedstrijden van het seizoen. Je speelt voor een prijs! Maar nu eerst bijkomen van deze wedstrijd met een lekker biertje, mede mogelijk gemaakt door Probaat Accoutants en Adviseurs, en een voedzaam pizzapuntje.”