De Meer Zaterdag 1 wint ruim van eeuwige aartsrivaal

25 september 2012

HEEMSTEDE – s.v. De Meer Zaterdag 1 blijft ook na zaterdag in het spoor van de koploper. In Heemstede werd de uitwedstrijd met de oude bekenden van HBC met 6-2 gewonnen, terwijl koploper JOS/Watergraafsmeer in de derby tegen AFC TABA niet verder kwam dan een 2-2 gelijkspel. Op de ranglijst volgt De Meer zodoende op één punt.

Dat de thuisploeg een oude bekende is, werd in de eerste vijf minuten nog maar eens benadrukt. Diverse spelers van HBC lagen op de grond met verschillende (ouderdoms)pijntjes, waardoor het spel maar moeizaam op gang kwam. Eenmaal echt begonnen was het ook meteen raak: een aanval die op links door Jesse is opgezet wordt door hemzelf, via Sam en Joost, van dichtbij binnengetikt. De Meer vergeet in de volgende tien minuten afstand te nemen van de thuisploeg; Joost, Lucas en wederom Jesse weten de marge niet op twee te brengen. Naarmate de eerste helft vordert wordt ook het spel van De Meer minder. Zo zwak zelfs, dat HBC op gelijke hoogte kan komen. Slordig balverlies en communicatie bij Felix en Manel leidt een tegenstoot van de thuisploeg in. De 1-op-1 wordt vakkundig gepareerd door doelman Wolter. De resterende corner vliegt er vervolgens als nog in als Lucas de bal vergeet weg te schieten bij de eerste paal. De inzet vanuit de tweede lijn vliegt via de vingertoppen van Wolter en de binnenkant van de paal alsnog in het doel. De thuisploeg, absoluut geen hoogvlieger in deze vierde klasse C, komt op deze manier in de wedstrijd. Het restant van de eerste helft gaat gelijk op. “Het was een opzienbarende eerste helft,” vertelt aanvoerder Marcel na afloop. “In de eerste tien minuten denk je dat er geen vuiltje aan de lucht is. Zelf vergeet je de score naar een comfortabele voorsprong uit te breiden en vervolgens mag je wellicht blij zijn dat je met 1-1 gaat rusten. Je laat het balletje onvoldoende gaan, loopt te weinig vrij en misschien wel het belangrijkste: je wint geen duels. Nee, het was voor de thee bij vlagen lamlendig.”

Na de thee ziet het publiek in Heemstede een heel ander De Meer. Japie en Bo-Joe, die voorlopig zijn laatste wedstrijd speelde voor de roodhemden, vervangen de licht geblesseerden Lucas en Manel. Vanaf de aftrap ogen de Amsterdammers agressiever, zetten hoger druk en zijn met name aan de bal stukken effectiever in de keuzes. Dat leidt kort na rust tot de 1-2, een doelpunt dat ook in de Eredivisie niet zal misstaan. Een pass van Laurens over een meter of dertig wordt door Sam vanuit de lucht ineens verlengd. De bal valt met een boogje over de doelman van HBC in het lege doel, waarna de mensen op de banken staan. “Een beauty!,” aldus de aangever. “Je hebt ook enorme ballen nodig om zo’n passje van mij in één keer te nemen. Maar niets dan respect voor de afronding van Sam!”

De thuisploeg komt door het storende werk van de Amsterdammers niet meer van eigen helft. De definitieve genadeklap laat echter nog op zich wachten, mede dankzij de assistent scheidsrechter aan Heemsteedse kant. De beste man zou, afgaande op zijn vlaggedrag, niet misstaan op een landingsbaan op Schiphol, slechts enkele kilometers verderop.

Uiteindelijk wordt het toch weer gelijk als uit één van de spaarzame aanvallen van HBC de bal vanuit een duidelijke buitenspelpositie achter Wolter verdwijnt. De scheidsrechter negeert het vlagsignaal en het betoog van de Amsterdamse achterhoede. De achterhoede die overigens ook niet geheel vrijuit gaat bij dit tegendoelpunt.

De Meer laat zich niet van de wijs brengen en walst in het laatste half uur over de moegestreden aartsrivaal heen. Uit een vrije trap van Felix is het goaltjesdief Joost die bij de tweede paal van dichtbij binnenkopt. Tien minuten later is het Felix die de wedstrijd in het slot gooit. Nadat eerdere doelpogingen geen succes hadden, is het nu een vrije trap van 20 meter die langs de muur vliegt en de doelman het nakijken geeft. “Ik was er vandaag al een paar keer dichtbij [in de sloot, op de parkeerplaats en tegen de ballenvanger, red.] en dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de bal er ook daadwerkelijk in gaat,” aldus de breed glimlachende middenvelder cq. buitenspeler na afloop. Kansen zijn er ook voor Joost (net naast), Sam (kopbal in de handen van de doelman) en wederom Felix, die ditmaal de bal met het zwakkere linkerbeen voorlangs schuift op aangeven van Japie. Later vinden Jesse, na een knappe solo tot voorbij de keeper, en Bo-Joe uit een corner wel het doel. Laatstgenoemde weet zo zijn afscheidswedstrijd toch nog te bekronen met een doelpunt. Een vijftal minuten eerder mocht hij aanleggen vanaf elf meter, maar faalde hopeloos. De matige inzet werd gemakkelijk gepareerd door de doelman van HBC. “Gelukkig maak ik nog dat doelpuntje, anders neem je toch met een zuur gevoel afscheid,” aldus de toekomstige loonslaaf van de Europese Commissie te Brussel. “Al met al ben ik content over de tweede helft. Er zit genoeg voetballend vermogen in deze ploeg, alleen komt het er nog geen 90 minuten uit. Dat zag je niet alleen vandaag, maar dat was eigenlijk ook de eerste drie wedstrijden het geval. Er wordt aan gewerkt. Ik heb er 100% vertrouwen in dat de jongens dat de komende weken wel voor elkaar gaan krijgen. Als de professionele agenda het toelaat, dan zal ik de komende maanden af en toe polshoogte komen nemen om te zien of de ploeg inderdaad die stap heeft gezet.”

Ook spelverdeler Laurens voelt zich happy bij de tweede helft. “Van deze tegenstander mag je absoluut niet verliezen. Was dat vandaag wel het geval geweest, dan had ik meteen mijn kicksen aan de wilgen gehangen! De tweede helft geeft een voorproefje van het niveau dat we kunnen behalen. Er zijn maar weinig teams waarin ik, ondanks mijn jeugdige leeftijd en mooie benen, heb gespeeld die zoveel aanvallende kwaliteiten hebben als dit De Meer.” Marcel voegt daaraan toe: “nu nog eens de nul houden en het kan wel eens een heel raar seizoen worden!”