De Meer Zaterdag 1 trekt wederom aan het kortste eind

7 maart 2013

IJMUIDEN – s.v. De Meer Zaterdag 1 is definitief afgehaakt in de strijd om het kampioenschap in de 4eklasse C van het zaterdagvoetbal. Zaterdag werd voor de tweede achtereenvolgende keer verloren. Ditmaal was IJVV Stormvogels de roodhemden de baas: 1-0. Het was niet best wat de gasten uit Amsterdam lieten zien, maar ook Stormvogels kon niet overtuigen in een bij vlagen onsportieve wedstrijd. Een vroege achterstand doet De Meer, en haar titelaspiraties, de das om.

In vergelijking met de vorige wedstrijd staan er enkele nieuwe namen in de opstelling van De Meer. Om verschillende redenen kan er geen beroep worden gedaan op Jesse, Mintjes, Marcel en Tijs. Het kwartet wordt aangevuld met Pim en Ali, die vanwege hun trainingsarbeid van de afgelopen week op de bank mogen plaatsnemen. Basisplaatsen zijn er weggelegd voor Mark Wiggerts als valse buitenspeler, Mark Wesselink, Edwin van Wegen en Manel.

De openingsfase van de wedstrijd is voor Stormvogels. Na drie minuten spelen belandt de bal gelukkig voor De Meer op de paal. Via de binnenkant ketst de bal weer het veld in. Niet veel later komt Sam op de middenlijn in balbezit. Na een goede individuele actie gaat hij alleen op de doelman van de thuisploeg af, oud prof Wim de Ron. Door de stopper van de thuisploeg wordt echter aan de noodrem getrokken. De dramatisch fluitende, semi-bejaarde scheidsrechter Bouwman kent alleen een vrije trap toe op randje zestien. In de resterende 82 minuten zou de beste meneer nog een x-aantal dramatische beslissingen nemen. Allemaal in het nadeel van de bezoekers.

Stormvogels hanteert de gehele wedstrijd de lange bal, waarbij één van de twee spitsen als aanspeelpunt fungeert. Een keer valt de bal goed achter de laatste linie van De Meer. Na een matige inspeelpass van Laurens, stift de rechtshalf de bal naar de spits die in de rug van Mark Wesselink is weggelopen. Manel kan geen rugdekking verzorgen en ook doelman Wolter twijfelt. De handige dribbelaar kan zodoende vanaf 15 meter de bal in de rechter benedenhoek schuiven. Vanaf dat moment trekt de thuisploeg zich terug en focust zich enkel op het tegenhouden. Men houdt eenvoudig stand als gevolg van een slecht spelend De Meer. Na een voorzet van Felix vanaf de rechterkant heeft goalgetter Joost de bal voor het intikken, maar geheel in de geest van de wedstrijd maait hij over de bal heen.

In de tweede helft meer van hetzelfde. Doelman Wolter is vast gaan douchen, want er komt na de thee niemand meer in zijn buurt. Overtuigen en doordrukken kan De Meer amper. Stormvogels blijft relatief makkelijk op de been, geholpen door het spel van De Meer en de man in het zwart. Overtredingen worden niet conform het spelregelboekje bestraft, waardoor de zuigers van de thuisploeg vrij spel hebben. Spits nr. 9 had vroegtijdig naar de kleedkamer moeten worden gestuurd. Direct rood en een verdiende tweede gele kaart zijn echter niet aan hem besteed. Tot overmaat van ramp laat de assistent scheidsrechter aan de zijde van Stormvogels zich ook van zijn beste kant zien: ‘save the best for last’ zeg maar. Tweemaal wordt een zuivere goal van De Meer op advies van de lijnsman afgekeurd. Bij zijn eerste ‘moment of fame’ belandt een voorzet van de voor Felix ingevallen Pim per ongeluk op doel. De Ron weet de bal te keren, ware het niet dat dit overduidelijk achter de doellijn gebeurd. Doelpunt volgens iedereen, inclusief de scheidsrechter. Na drie minuten is er dan toch een vlagsignaal en keurt dhr. Bouwman de goal af. In blessuretijd is wederom een voorzet van rechts als de bal door Lucas vanaf min of meer de achterlijn wordt voorgetrokken. De geheel vrijstaande Joost schiet dan de verdiende gelijkmaker binnen. Maar ondanks dat de assistent keurig om lijn stond en prima zicht had op de situatie, is er een stemmetje in het hoofd dat zegt om de vlag wederom richting hemel te doen wijzen. Wederom is de dhr. Bouwman gevoelig voor het betoog van zijn knecht.

De Meer staat zodoende met lege handen, ook al omdat Joost tussen de afgekeurde goals in de uitgelezen kans op de gelijkmaker laat liggen. Na een sterk staaltje werk, weet hij zijn eigen solo niet af te ronden met een welverdiende gelijkmaker. Na de wedstrijd wil niemand van Amsterdamse zijde reageren en/of de pers te woord staan, bang om verkeerde dingen over de arbitrage te roepen. Later komt er een perscommuniqué naar buiten waarin de clubleiding vraagtekens zet bij het optreden van de arbitrale trio’s in de laatste twee wedstrijden. Het communiqué is mede ondertekend door PSV en Ajax.

Koploper Koninklijke HFC loopt uit naar acht punten voorsprong. Achter Jos/Watergraafsmeer staat De Meer stevig op de derde plaats. Aanstaande zaterdag staat de thuiswedstrijd tegen VV SIZO op het programma. De wedstrijdbal waarmee om 14:30 uur wordt afgetrapt, wordt u aangeboden door Probaat®Accountants & Adviseurs.