De Meer Zaterdag 1 ruim langs wankel Hoofddorp

20 september 2012

Van onze verslaggever F. Luffer  AMSTERDAM – s.v. De Meer heeft zich uitstekend gerevancheerd van de collectieve offday van een week geleden. In een boeiend duel werd afgelopen zaterdag op sportpark Drieburg het puntloze SV Hoofddorp verslagen met liefst 7-2. Na rust kwamen de bezoekers op gelijke hoogte, maar zagen een gedreven De Meer uiteindelijk eenvoudig weglopen. In de eerste helft heeft Hoofddorp een licht veldoverwicht. Door het dynamische spel van de voorwaartsen en de vele positiewisselingen weet men de bal rond te laten gaan. Tot grote mogelijkheden of kansen leidt dit echter niet. De Meer speelt geconcentreerd, vangt de tegenstander op en lijkt geleerd te hebben van de wedstrijd van een week geleden, toen het tegen de buren van JOS/Watergraafsmeer lang duurde voordat de organisatie stond zoals dat heet. Ondanks het vroege druk zetten van de bezoekers uit Hoofddorp, weet De Meer eenvoudig de vrije man op het middenveld aan te spelen. De openingstreffer is daarvan een voorspelbaar gevolg: Felix weet de goede loopactie van de hardwerkende Tijs op waarde te schatten en stelt laatstgenoemde met een vlijmscherpe pass in staat om alleen voor de Hoofddorpse doelman de bal binnen te schieten. Het zijn voor Tijs zijn eerste minuten in competitieverband nadat hij in de voorbereiding enkele gekneusde ribben opliep en tot overmaat van ramp ook nog eens een smakkerd maakte op de fiets. “Het voelt goed om er weer bij en tevens belangrijk voor het elftal te zijn,” aldus de maker van de openingstreffer. “Van de ribben heb ik geen last, maar ik moet eerlijk bekennen dat de pijp na 45 minuten aardig leeg is.” Tien minuten later staat Felix opnieuw aan de basis van een doelpunt, als hij op de rechterflank de bal krijgt aangespeeld. Hij twijfelt geen moment en legt de bal tussen de laatste lijn en de doelman. Sam is echter eerder bij de bal en wipt de bal over de twijfelende doelman. “Een typische 45 graden voorzet! Zo ziet de trainer ze graag,” aldus een lachende Felix na afloop. “Ik raakte ze sowieso wel lekker vandaag. Eindelijk eens een trainer die begrijpt dat ie mij geen linksback moet zetten.” De Meer combineert voor rust vrolijk verder. Laurens zet de keeper nog eens aan het werk, als hij met zijn mindere linkerbeen van een meter of twintig zijn geluk beproefd. Ook Jesse spartelt lekker in de Hoofddorpse speeltuin, maar tot een derde treffer leidt dit vooralsnog niet. In de tweede helft komt Hoofddorp terug in de wedstrijd. Doordat de scheidsrechter het spoort enigszins bijster is, krijgen de bezoekers de nodige vrije trappen op de helft van De Meer toegewezen. Uiteindelijk vliegt er eentje vanaf 25 meter direct in het kruis. Waar trainer Danny tijdens de thee voor waarschuwde, wordt werkelijkheid: kort na de aansluitingstreffer valt ook de gelijkmaker. Hoofddorp neemt een corner die De Meer niet uit het eigen strafschopgebied krijgt. In een tijdbestek van enkele minuten staan de ploegen weer op gelijke hoogte. “Ongelofelijk! We kunnen wel stellen dat de minuten na rust niet onze beste minuten zijn,” aldus Marcel na afloop. Evenals vorige week krijgen we op dat moment tegentreffers te verwerken, terwijl we in de rust elkaar daarvoor nog hebben gewaarschuwd. Positief is wel dat we het daarna weer opgepakt hebben. En laten we eerlijk zijn, zij wisten alleen via standaardsituaties in de buurt van het doel van Wolter te geraken.”  Aan de hand van uitblinker Felix komt de thuisploeg weer op voorsprong. Een strakke voorzet vanaf de rechterflank wordt door invaller Joost, hij verving in de tweede helft Tijs, snoeihard tegen de touwen gekopt. Waar Hoofddorp denkt aan buitenspel van de Amsterdamse topscorer, denkt De Meer aan meer. In de 59e minuut krijgt men ook meer als Joost door de rechtsback van de bezoekers in staat wordt gesteld simpel de bal langs de doelman te schuiven. De spits kan erom lachen: “dat zijn wel heel lekkere assistjes! Eerst die perfecte bal van Felix en dan die breedtepass van die back.” Daarvoor had diezelfde Joost een grote kans op de 3-2 niet weten te verzilveren en ook een goede inzet van Sam in de korte hoek wordt gekeerd. In de resterende twintig minuten loopt de score op naar 7-2. Alle doelpunten komen op naam van Jesse die zijn goede wedstrijd uiteindelijk toch beloond ziet worden. De eerste volgt na goed werk van gelegenheidsaanvaller Edwin van Wegen en Marcel, de tweede na een prima pass van Ali en de derde mag op conto komen van de grabbelende Hoofddorpse doelman die het tijd vond voor een ‘Grandelletje’. De hattrickheld was blij met zijn doelpunten. “Vorige week zag ik door de bomen het bos niet meer, maar vandaag ging het weer lekker.” Na die eerste goal was de opluchting merkbaar bij de rappe buitenspeler: “je hebt van die wedstrijden waarin je lekker speelt, maar een doelpuntje ontbreekt. Nu valt ie en prompt volgen er nog twee. Al met al hebben we goed gespeeld, waarbij het denk ik goed zichtbaar was dat we als één team hebben gespeeld. Dat geeft vertrouwen voor volgende week als we op bezoek gaan bij onze eeuwige rivaal HBC. ”