De Meer Zaterdag 1 plaatst titelaspiraties in de ijskast

25 februari 2013

AMSTERDAM – De topper in de 4e klasse C tussen s.v. De Meer Zaterdag 1 en JOS/Watergraafsmeer is geëindigd in een 2-3 overwinning voor de bezoekers. Op een Siberisch koud Sportpark Drieburg had De Meer minimaal een punt verdiend. Na een bij vlagen hartverwarmend duel counterde het tiental van JOS/Watergraafsmeer in de laatste minuut naar de bevrijdende winst. Het was voor De Meer het eerste puntverlies thuis, het verlies van de tweede periode en het missen van de aansluiting met koploper Koninklijke HFC.

Op een goed bespeelbare kunstgrasmat was het JOS/Watergraafsmeer dat beter aan de wedstrijd begon. Vooral de rechterflank van de bezoekers zorgde voor gevaar voor het doel van Wolter. Het is dan ook niet verwonderlijk dat via die weg JOS/Watergraafsmeer op voorsprong komt in de 13e minuut. Als de rechtsback mag opkomen, belandt zijn voorzet tussen de verdedigings- en aanvalslinie van beide ploegen. De spits van de bezoekende club is eerder bij de bal dan Pim en zijn slappe inzet verdwijnt via de rechterteen van Pim door de benen van Wolter tegen de touwen. “Een enorme domper, maar we hebben daarna de draad buitengewoon goed opgepakt”, aldus de ongelukkige doelman na afloop. En zo was het. Het restant van de eerste helft heeft De Meer het betere van het spel, waarbij het de bezoekers opsluit op eigen helft. Alleen onder aanvoering van de verre uittrappen, welke worden gedragen door de wind, van de ietwat clowneske doelman komt JOS/Watergraafsmeer nog enigszins in de buurt van het vijandige doel.

De Meer speelt verzorgt combinatiespel en dat leidt tot enkele kleine mogelijkheden. Een schot van Lucas wordt simpel gestopt en goede mogelijkheden worden door de thuisploeg zelf om zeep gebracht doordat de eindpass van Tijs en Mintjes onzuiver zijn. Na 35 minuten komt de verdiende gelijkmaker op het scorebord als na een aanval over veel schijven de bal bij de gedreven Lucas belandt op de hoek van het strafschopgebied. Na twee man te hebben uitgespeeld is zijn geplaatste inzet met het mindere linkerbeen te machtig voor de doelman van JOS/Watergraafsmeer. In het restant van de eerste helft gaat De Meer op zoek naar de voorsprong. Veelal wordt daarbij gebruik gemaakt van Joost“Pellè” van Leeuwen, die veelal als aanspeelpunt fungeert. Zelf krijgt hij de beste mogelijkheid. Een strak getrapte corner van Felix gaat via het hoofd van Joost maar net over. “Ik denk dat we voor rust wellicht ons beste spel van het seizoen hebben laten zien”, zegt de spits na afloop. “Achterin stond het goed en de ploeg speelde fris en agressief voetbal. Eigenlijk hadden we toen al het verschil moeten maken.”

Het verschil wordt kort na de thee wel gemaakt. Nadat Jesse wordt gelanceerd door Felix stelt eerstgenoemde Joost met een breedtepass in staat om de bal beheerst tegen de touwen te knallen. En zo geschied, ware het niet dat de grensrechter van JOS/Watergraafsmeer buitenspel heeft geconstateerd. Het absurde vlagsignaal van deze ervaren man op een bal die nota bene terug wordt getrokken is hoogstens opmerkelijk. De warrig fluitende scheidsrechter Stapel, die voor de rust ook al de ene na de andere fout opeen stapelde, gaat in het verhaal mee en keurt een loepzuivere goal af. In de ogen van uitblinker Lucas volkomen waanzin: “ik loop nu al een paar jaar mee hiero, maar ik kan mij niet voor de geest halen dat de beste man ooit een keer op een fatsoenlijke en juiste manier de regels van het vlaggen heeft uitgevoerd. Altijd vals, altijd maar zwaaien met dat ding, of het nu voor een ingooi, overtreding of buitenspel is. Deze man gaat altijd de discussie aan met de leidsman en steekt bij elk doelpunt de vlag maar in de lucht. Een schande dat een club als JOS zo iemand afvaardigt. De man komt op Schiphol beter tot zijn recht!”

De Meer blijft desondanks aandringen, maar kan eigenlijk alleen maar echt gevaarlijk worden uit dode spelmomenten. Het is Ali die eerst een hoekschop net over de kruising kopt en niet veel later een vrije trap van Laurens met het hoofd verlengt. Wederom verdwijnt de inzet tegen de ballenvanger. “Vooral die eerste was een dotje. En bij de tweede raakte ik hem verkeerd”, aldus de rechtsback na afloop. “Daarbij zat ook een haarlok voor mijn ogen, dus ik zag de bal niet helemaal lekker aankomen.”

Van JOS/Watergraafsmeer wordt in de tweede helft weinig meer vernomen. Ze komen echter wel in de 76e op voorsprong als een vrije trap van een meter of dertig wordt ingebracht. De uitstormende Wolter is wederom ongelukkig als de bal voor zijn vuisten licht wordt getoucheerd en in het lege doel stuitert. Onrecht lijkt in de maak, maar vijf minuten voor tijd valt de verdiende gelijkmaker aan de andere kant. Wederom een vrije trap die door Lucas ver bij de tweede bal wordt neergelegd. De controle van Joost van Leeuwen is vrijwel perfect en op Zlatanachtige wijze poeiert hij de leren knikker hoog in de korte hoek in het doel.

In de tumultueuze slotfase krijgt de verdedigende middenvelder van JOS/Watergraafsmeer nog twee keer geel. Desalniettemin is de volledige buit ook voor de bezoekers als zij in blessuretijd na een knappe uitbraak doelman Wolter voor een derde keer weten te kloppen. Ditmaal treft hij geen blaam. De nederlaag was, vindt ook hij, onnodig. “Zuur, héél zuur! Dit is wel een klein tikje, maar we gaan er in de derde periode weer gewoon vrolijk tegenaan.”

Door het verlies gaat de tweede periode naar koploper Koninklijke HFC. De voorsprong van de Haarlemmers op De Meer bedraagt na zaterdag vijf punten. JOS/Watergraafsmeer heeft zich tussen beide ploegen genesteld. Zaterdag 2 maart is de aftrap van de derde en tevens laatste periode. De Meer speelt uit bij Stormvogels uit Velsen. Wederom geen makkelijk affiche, maar het vertoonde spel geeft vertrouwen.

Goed nieuws op een ander front is dat trainer Danny Wiersma zijn contract bij De Meer met een jaar heeft verlengd.