De Meer Zaterdag 1 op valreep langs negental Stormvogels

4 oktober 2012

AMSTERDAM – s.v. De Meer Zaterdag 1 heeft ook zijn derde thuiswedstrijd in winst weten om te zetten. Na het nodige vallen en opstaan werd Stormvogels met 4-3 verslagen. De extreem defensief ingestelde bezoekers uit Velsen wisten zelfs na rust op een 1-3 voorsprong te komen, maar stonden aan het eind van de rit met lege handen.

Op een zonnig Sportpark Drieburg is er al na drie minuten een grote mogelijkheid voor Sam na een afgemeten voorzet vanaf links van Jesse. Echter heeft Sam het vizier nóg niet op scherp staan. De Meer krijgt van Stormvogels de ruimte om een degelijke opbouw te verzorgen. Tot een meter of 25 van het vijandelijk doel lukt dit aardig, daarna komt de klad erin. Zelf komt Stormvogels amper over de middenlijn. Het eerste echte werk dat de jarige Amsterdamse doelman Wolter moet verrichten, is echter wel de bal uit het net vissen. Na onnodig balverlies van Sam op het middenveld, twijfelt een middenvelder uit Velsen geen moment. Hij trapt de bal in één keer richting doel. Gedragen door de wind vliegt het leer over de teruglopende Wolter tegen de rood-zwarte touwen. Een magistrale goal waar je eigenlijk alleen maar voor kan klappen. Voor de camera’s van AT5 vraagt Sierd de Vos na afloop nog aan Wolter of het geen idee is om de volgende keer ook maar te springen. Laatstgenoemde heeft geen commentaar.

De Meer laat zich niet van de wijs brengen en gaat vrolijk door met voetballen. Spits Joost wordt veelvuldig gevonden, maar tot grote mogelijkheden leidt dit niet. Veelal ontbreekt de derde man om de combinatie tot een goed einde te brengen. Vlak voor rust is het dan toch raak als goed collectief werk leidt tot een verkeerde terugspeelbal, waarna Sam de bal rustig in de korte hoek langs de uitstormende doelman schuift. Als iedereen denkt te gaan rusten met een 1-1 op het scorebord, doet zich opeens een déjà vu voor. Wederom slordig balverlies op de middenlijn door ditmaal Japie, die de langdurig geblesseerde Lucas vervangt, leidt een vlijmscherpe counter in van Stormvogels. Na een prima steekpass weet de rechter middenvelder van de blauwhemden de bal met de teen langs Wolter te manoeuvreren en verdwijnt het via de binnenkant van de linkerpaal in het doel. “Zuur, héél zuur!,” aldus Sam. “Je werkt hard voor die gelijkmaker. Je wilt toch enigszins je foutje bij de eerste tegentreffer herstellen, en dan weet je als ploeg niet de gelijke stand over de streep te trekken tot aan de rust. En als je na vlak rust ook nog eens een derde om je oren krijgt, dan weet je dat het moeilijk wordt tegen een ploeg die zo verdedigend speelt.”

De donderspeech van trainer Danny dreunt nog na in de oren van de Amsterdammers als een blik op het scorebord leert dat de stand in de 49e minuut 1-3 is. Matig verdedigen aan de rechterkant zorgt ervoor dat de linksbuiten de bal voor kan geven en geheel vrij kan worden ingetikt door de spits uit Velsen. “Unbelievable! Die gasten zijn twee keer in de buurt van onze goal geweest en ze hebben drie doelpunten gemaakt. Dat is niet goed,” concludeert Marcel na afloop. De Meer recht de rug en gaat op zoek naar de aansluitingstreffer. Met de ingevallen Tijs voor Mintjes en later Edwin van Wegen voor Wiggerts wordt Stormvogels tegen de eigen zestien gedrukt. De 2-3 valt in de 70e minuut als een goede combinatie tussen de 3 J’s (Japie, Jesse en Joost) door laatstgenoemde wordt binnen geschoten. Vanaf dat moment zijn de vogels uitgestormd en alleen nog verbaal aanwezig. Hevig aangemoedigd door de bank, technische staf en een klein groepje fanatieke aanhang beginnen de bezoekers zich steeds meer te ergeren aan het optreden van de scheidsrechter en assistent scheidsrechter aan Amsterdamse zijde. De wedstrijd wordt zelfs tijdelijk stilgelegd als na een ongelukkige botsing met Marcel, de spits van Stormvogels het rechter onderbeen van Marcel verwart met de bal. De scheidsrechter kan niets anders dan deze trap na bestraffen met een donkerrode kaart. “Ik wil daar verder geen onnodige woorden aan vuil maken. Ik denk dat de beelden voor zich spreken, maar het was een aardige low-kick!,” aldus de ontvanger.

Nadat de bal weer rolt, is het tijd om Jesse in stelling te brengen. De tot dan toe behendige en buitengewoon rappe buitenspeler vindt het tijd voor een solo. Omdat accuraat ingrijpen aan de zijde van Stormvogels uitblijft, weet hij vanaf de middenlijn met de bal aan de voet het strafschopgebied te bereiken. Zijn inzet vanaf een meter of tien is ook de doelman te machtig. De Amsterdamse euforie bereikt vervolgens helemaal een hoogtepunt als Jesse na een nieuwe solo de bal vanaf praktisch de achterlijn voor het doel slingert. Spits Joost loopt simpel tegen de bal aan. De assistent scheidsrechter uit Velsen heeft zowaar buitenspel geconstateerd, waardoor de treffer wordt afgekeurd. Na afloop ook totale onbegrip bij Joost. “Die man heeft er weinig van begrepen. Als hij dacht dat hij toch nog even een puntje kon stelen voor zijn ploeg, had ie het mooi mis.” In de 88e minuut komt De Meer uiteindelijk toch nog op 4-3 als een inzet van Tijs tegen de arm van een verdediger komt. In alle tumult krijgt nog een speler van Stormvogels rood na aanmerkingen op de leiding, maar dit weerhoudt Joost er niet van om de strafschop feilloos binnen te schieten. “Het is natuurlijk wel even een spannend moment. Maar de concentratie is zo hoog, dat je op het moment suprême volledig bij de les bent. De gedachten gingen even terug naar Hilversum uit vorig jaar, maar ben blij dat de bal er nu wel in de laatste minuut in ging. Het was bij vlagen matig vandaag, maar er was maar één ploeg die voetbalde en die aanspraak maakt op de overwinning. Alleen je maakt het jezelf zo moeilijk door hun die goals aan te reiken. Aankomende week zetten we verdedigend de puntjes op de i en dan houden we volgende week een keer de nul. Dat wordt namelijk wel eens tijd!”