De Meer 1 (zon) in de race voor koppositie op ranglijst

7 december 2009

Het hele seizoen klinkt er al verbazing in deze klasse dat P&T zo verrassend fier aan kop gaat. Wekelijks winnen en maar 1 maal gelijk spelen (tegen De Meer 1e wedstrijd) zorgden voor een ruime voorsprong. De meningen waren toch altijd dat P&T een zeer matige ploeg had? Stond De Meer ook niet met 1-3 voor in die eerste competitiewedstrijd die eindigde in 3-3? Vorig weekend toen de sportpartderby van FIT werd gewonnen speelde P&T gelijk. Dit zorgde ervoor dat indien er vandaag gewonnen werd in de onderlinge confrontatie, De Meer virtueel aan kop kwam, vanwege een wedstrijd minder. Deze vroege topper in het seizoen zorgde ervoor dat beide ploegen geen enkele reden hadden voor het onderschatten van de tegenstander. Hoewel velen De Meer bestempelen als beste voetballende ploeg, P&T tot dan toe een 3-puntenmachine. Dat het afkeuren van het eerste veld niet slecht hoeft te zijn voor De Meer, bewees ook de Zat1 al, een snel en nat veld met aardig wat wind was het toneel voor deze topper vandaag.
Een aantal afwezigen, om diverse redenen, resulteerden in een aantal wijzigingen in de ploeg van trainer Alarcon Vidal. Aan het vaste systeem van de afgelopen weken werd vastgehouden, in balbezit 4-3-3, bij balverlies betekent dat 4-2-3-1. De wedstrijd zelf begon aftastend van beide kanten. Niet teveel risico, vroeg druk zetten en slordige passing waren te zien in de eerste 15 minuten. Grote kansen waren er dan ook niet in de eerste fase. De Meer had zich goed ingesteld op het spel van de koploper: het zoeken van de \'robuste\' spits die gaat draaien en draaien en af en toe kaatsen. De organisatie stond daarbij goed. Wel was het even schrikken toen er na een snelle combinatie over de rechter flank een P&T er de 16 meter in kwam en na enig contact naar de grond ging. De goed fluitende scheidsrechter was echter duidelijk: doeltrap!
De Meer leek beter in de wedstrijd te komen en ging meer de bal laten gaan over het veld, de uitvoering voorin was nog ongelukkig in die fase, de snelheid van onze spitsen werd nog niet optimaal gebruikt en de balaanname was vaak zeer matig. De meer ging meer het spel bepalen en in de 35ste minuut resulteerde dat in de eerste treffer. De bal werd na onderschepping geopend naar de rechterflank en weer naar de as van het veld gespeeld. Een goede pass van Daan Balijon die tussen de 11 en de 16 meter werd geplaatst, werd slecht beoordeeld door de doelman van P&T. Spits Stefan De Vries hing al in de lucht om deze bal hard en gericht richting doel te koppen. 1-0 voor De Meer, dit gaf de ploeg vertrouwen. In de laatste tien minuten van de eerste helft speelde De Meer erg goed, er kwamen steeds meer snelle combinaties aan de zijkanten, de bal werd verplaatst over het veld en de tegenstander werd het voetballen steeds moeilijker gemaakt door een goede organisatie. Thee! De tweede helft begon met ongewijzigde ploegen. De verwachting was dat P&T een stuk optimistischer zou gaan spelen om de rollen om te draaien, daar werd rekening mee gehouden. De eerste mogelijkheden kwamen er echter voor De Meer die een aantal keer goed eruit kwam richting de 16 van de tegenstander. Ook hier liet de uitvoering te wensen over. Twijfelgeval Ruben Peuchen gaf na een lange sprint toch aan dat hij gewisseld moest gaan worden wegens zijn hamstringblessure. Een paar minuten nog zei de trainer die een wissel voorbereidde. Er volgde een corner die door alles en iedereen werd gemist en P&T kon uitverdedigen. Vanaf eigen helft werd toen door de De Meer een aanval ingezet die met veel snelheid via de rechterkant gestalte kreeg. Het was Ruben Peuchen die rond de 16 verscheen, de bal terug kreeg, zich tussen de verdedigers door wurmde en de 2-0 in het net legde. Ja, NU kon er gewisseld worden.
Harry (papa Beer) Fenne zou in dit scenario de taak krijgen om de spits onschadelijk te maken en Luc doorschuiven naar het middenveld. Dit gebeurde, met als resultaat dat de spits maar een beetje begon te zwerven want hij vond zijn nieuwe tegenstander niet zo prettig. Toch wist P&T een corner binnen te koppen na een slechte organisatie van De Meer in de eigen 16 meter. Genoeg mensen in de 16, maar toch 2 man vrij laten, dit mag niet meer gebeuren. Hierdoor werd het 2-1 en begon het \"paniek-kwartiertje\". De Meer werd achteruit gedrukt en moest massaal verdedigen, in de wetenschap dat er veel ruimte zou zijn in de tegenstoot, deze mogelijkheden werden alleen niet goed benut en De Meer verzuimde de topper te beslissen.
\"Nog 5 minuten, en een beetje\", zegt dan de scheids. Iedereen weet waar hij dan aan toe is, en dat je rekening moet houden met 10 tot 12 minuten. Wim Verburg maakte ook zijn opwachting om wat meer rust te brengen in deze drukke fase. De Meer hield echter goed stand, weinig kansen werden weggegeven en de strijdlust van iedereen was een lust voor het oog. Hiermee is deze wedstrijd (terecht) gewonnen door De Meer, en toen eindelijk de scheids het laatste fluitje blies klonk er dan ook een gejuich van blijdschap en trotsheid. De Meer gaat hiermee virtueel aan de leiding en kan ervoor zorgen dat dit voor de kerst gestalte krijgt. Er moet hierbij gewaakt worden voor de fouten van afgelopen seizoenen: het weggeven van punten als je het eindelijk zelf in de hand hebt! Met vertrouwen voetballen en als collectief verdedigen en strijden, zijn in deze klasse de sleutel tot succes!! De Meer speelt volgend weekend (13 dec.) de lastige uitwedstrijd tegen Ouderkerk om 14.00. Komt allen naar deze mooie club tussen de weilanden om De Meer te steunen.