Dames De Meer blijven koploper na winst op Marken

4 oktober 2009

Het is zaterdag 3 oktober 2009 wanneer sportpark Drieburg wordt belaagd door een spookachtige storm.De dames 1 van De Meer moest thuis aantreden tegen de dames 1 van Marken. De club heeft in het verleden al meerdere malen bewezen een lastige ploeg te zijn voor onze rood-zwarte tijgers.De voorbereiding kende enige problematiek. Door wegwerkzaamheden aan de Ring A10 stond er een enorme file waar zowel de tegenstander als menig speelster van De Meer in terecht was gekomen, hierdoor begon de wedstrijd een kwartier later. Opstelling:
Keeper: S. Ayyad
Verdedigers v.l.n.r:   L.Roodnat, L.Bastiaans, R.vd.Meulen, A.Darsan.
Middenveld v.l.n.r: A.Schillemans, G.Duivenbode, E.Pas.
Aanvallers v.l.n.r: P.v.Soest, H.Laan, R.Bonnema.
Wissels: R.Bas, M.Dekker. De Meer begon sterk. Captain Gigi Duivenbode had bij de toss ervoor gekozen om de eerste helft tegen de wind in te spelen en dit bleek achteraf in ons voordeel te zijn. De tegenstander speelde veel lange ballen die door de wind een extra snelheid kreeg, waardoor de meeste ballen doorschoten richting onze achterlijn.
In de 6e minuut kwam De Meer op voorsprong. Annabel ging op links de combinatie aan met Puck, trok naar binnen en schoot de bal knap in de verre hoek, 1-0. De Meer bleef hierna geconcentreerd en speelde bij vlagen erg mooi, snel en aantrekkelijk voetbal. Op de lopende spelers die wisselde van positie kon Marken geen antwoord vinden. 2 grote kansen volgden maar werden onbenut gelaten. Marken is in dit half uur er 1 keer gevaarlijk uitgekomen, maar het schot van de rechtsbuiten ging huizenhoog over.
Na 25 minuten moest R.Bonnema noodgedwongen naar de kant worden gehaald vanwege een enkelblessure, haar vervanger was R.Bas.
Dan wordt er in de 42e minuut van achteruit een hoge bal richting de spits van Marken gegeven. De verdediger van De Meer sprong er onderdoor, waardoor de spits kon doorlopen op de keeper en schoot de bal er feilloos in. ‘Onverdiend’, vonden menig toeschouwer langs de lijn, maar het was wel een feit, 1-1. In de rust werd er gewisseld. R.Bonnema kwam er in voor H.Laan waardoor R.Bas  naar het centrum van de aanval schoof. De Meer begon moeizaam, veel balverlies door onzuivere passing en onrustig in de opbouw. Er  werd weinig gecreëerd aan beide kanten. In de 46e minuut kreeg Marken wel de kans op de 1-2 toen een relatief makkelijk schot op de paal belandde nadat keeper S.Ayyad was uitgegleden.
In de 68e minuut werd P.v.Soest gewisseld en vervangen door M.Dekker.
In de 70e minuut ging G.Duivenbode achter de bal staan om een corner te nemen. De corner werd als variatie een keer kort genomen, R.Bas werd met een steekpass bereik waarna deze geen seconde aarzelde en schoot de bal fraai door middel van een sliding in de korte kruising, 2-1. Daarna leek het wel of Marken was verslagen, er was geen aansluiting meer en van combinatievoetbal was al helemaal geen sprake meer. De Meer rook bloed en drukte door.
In de 70e minuut kwam R.Bonnema goed op vanaf rechts, gaf de bal voor die over de verdedigers bij M.Dekker voor voeten belandde. Deze wilde schieten maar werd aan het shirt getrokken. De scheidsrechter was vastberaden en gaf De Meer een penalty. Deze werd genomen en goed benut door M.Dekker, 3-1.
2 minuten later was het weer raak voor De Meer. Een hoge bal voor het doel van Marken zorgde voor enige chaos. De keeper werd gehinderd door de linksbuiten van De Meer waardoor de bal voor de voeten van E.Pas kwam, deze haalde hard en strak uit, 4-1. Daarna werd het Marken emotioneel iets te veel. Zelfs de grensrechter, wat overigens ook de coach van Marken was, liep het veld in om verhaal te halen bij de scheids. Na enige discussie nam Marken toch de aftrap om de laatste 10 minuten af te maken. Hierin gebeurde niet zo veel. Marken probeerde aan te kloppen bij het doel van De Meer, maar deze was onbereikbaar. De Meer probeerde wel kansen te creëren, maar door onzuivere passing werd het eindstation niet meer bereikt. Eindstand: 4-1, misschien geflatteerd gezien de krachtsverhouding, maar vooral op basis van de eerste helft een verdiend resultaat. De Meer is op weg om een ploeg te worden die aanvallend en aantrekkelijk voetbal speelt. Er moet nog wel veel verbeterd worden maar de ploeg heeft de stijgende lijn ingezet.