Bericht van de voorzitter

21 december 2020 - Door: Bestuur

Beste leden, de aankondiging van nieuwe maatregelen tegen het coronavirus van vorige week maandag, die feitelijk een bijna totale lockdown betekenen, hakt erin maar kwam niet onverwacht.

Natuurlijk brengt dit voor ieder heel veel ongemak en erger met zich mee. Dat geldt voor de werksituatie, voor de thuissituatie en voor de dagelijkse dingen die gedaan moeten worden.
Omdat deze crisis toch al zo lang duurt en er nu vijf weken lang nog meer van ons wordt verlangd, is het onvermijdelijk dat spanningen van en tussen mensen zullen oplopen.

Het is belangrijk dat er daarvoor een uitlaatklep is waar je op terug kunt vallen. Eén van de belangrijkste uitlaatkleppen is sport. In ons geval is dat voetbal. Met een training en een wedstrijd in de week, voor sommigen vooral op prestatie, voor anderen is de derde helft net zo belangrijk, maar dat maakt niet uit. Het is pure ontspanning waarbij de accu weer kan worden opgeladen. We bedoelen hiermee natuurlijk de volwassenen. Minstens zo erg is de lockdown en alles wat dit met zich meebrengt voor de jeugd. Niet naar school kunnen, velen hadden altijd gedacht dat kinderen dat wel prima zouden vinden maar dat bleek bij de vorige (gematigde) lockdown wel mee te vallen. De meeste kinderen waren het al snel zat en wilden juist graag weer naar school om te leren en natuurlijk ook om hun klasgenootjes te zien. Thuis zitten bij ouders of verzorgers die door de lockdown zelf ook al niet in hun beste doen zijn levert ook de nodige spanningen en ongewenste situaties op.

Gelukkig konden en kunnen jongeren tot 18 jaar wel in groepen blijven sporten. Bij onze club wordt daar dankbaar en veel gebruik van gemaakt. Doordeweeks bleven en blijven de trainingen die er altijd al waren. In het weekend wordt er geen KNVB competitie gespeeld. Wel kunnen onze jeugdleden dan bij ons terecht voor een aanbod van onderlinge wedstrijden, onderlinge toernooien, speciale training door mensen van een voetbalschool en meer. Onze vrijwilligers doen er alles aan, en met succes, om de kinderen in het weekend een zo leuk mogelijk programma te bieden zodat zij zich echt even kunnen uitleven. Dat brengt natuurlijk heel veel werk met zich mee maar dat hebben we er met elkaar graag voor over.

Deze maatregelen zo vlak voor kerst zal velen zwaar vallen. Laat het een troost zijn dat we allemaal in het zelfde schuitje zitten, wie of wat we ook zijn. Laten we proberen niet alleen maar te denken aan wat we allemaal niet kunnen doen. Beter jezelf richten op wat je allemaal nog wel kan doen.

Bij de club gaan we nu even op winterslot, wat overigens ieder jaar rond deze tijd zo is.
We willen via deze weg onze grote groep vrijwilligers bedanken voor hun inzet en meeleven in deze vreemde tijd en de uitdagingen die dit voor de club met zich meebrengt. Begin 2021 zien we iedereen weer graag terug voor hopelijk een goede nieuwe start. Normaal gesproken vieren we het nieuwe jaar op 1 januari met een nieuwjaarswedstrijd gevolgd door de nieuwjaarsreceptie. Dit jaar dus niet.

Laten we hopen dat de nu genomen maatregelen echt hun vruchten afwerpen en dat na 19 januari weer meer mogelijk zal zijn, ook op het gebied van sport. Als dat zo is dan heeft de KNVB plannen liggen om alsnog een competitie te spelen, maar dan in afgeslankte vorm. Deze zou dan wel doorlopen tot eind juni, wat zo’n twee maanden langer is dan in normale omstandigheden. Twee maanden langer voetballen met lekker weer is dan weer iets leuks om naar uit te kijken. We zullen zien of dat straks gaat lukken.

Wij wensen jullie allen een zo mooi mogelijke kerst en alvast een heel goed begin van 2021!

Leo van Vuuren, voorzitter

namens Het Bestuur